۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

قیمت کودهای شیمیایی تا چه زمان بدون تغییر می‌ماند؟/ آخرین قیمت کودهای یارانه‌ای

۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۰۷
کد خبر: 254715
قیمت کودهای شیمیایی تا چه زمان بدون تغییر می‌ماند؟/  آخرین قیمت کودهای یارانه‌ای

چند ماه پیش شرکت‌های پتروشیمی موفق شدند حکم دیوان عدالت اداری را برای حذف یارانه کودهای شیمیایی و افزایش قیمت این نهاده‌ها را بگیرند. صدور این حکم موجب شد شایعه افزایش قیمت کودهای یارانه‌ای به سرعت در بین کشاورزان زبان به زبان چرخید و در مقطعی موجبات سوء استفاده فرصت طلبان با افزایش قیمت فراهم شود.

اقتصاد آنلاین -  سپیده قاسمی؛ در روزهای ابتدایی صدور این حکم، افزایش قیمت کاذب در بازار ایجاد شد و گزارش کشاورزان نشان می‌داد برخی با سوء استفاده از این خبر اقدام به گران فروشی کودهای شیمیای به کشاورزان کرده اند.

 با قوت گرفتن شایعه احتمال افزایش دو برابری قیمت کودهای شیمیایی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: به‌رغم حکم عدالت اداری برای حذف یارانه کود اوره افزایش قیمت در فروش این نوع کود به کشاورزان نداشته‌ایم. حمید رسولی اظهار کرد: در حال مذاکره با شرکت‌های پتروشیمی برای بدون تغییر ماندن قیمت کود اوره برای سال آینده هستیم.

اما، سخنان مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی موثر واقع نشد و همچنان شایعه افزایش قیمت وجود داشت تا اینکه این شرکت دو روز پیش در اعلامیه رسمی عنوان کرد: قیمت فروش کودهای شیمیایی به کشاورزان ثابت بوده و به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت.

در این اعلامیه آمد؛ وفق مصوبات جلسه 96.11.27  کمیسیون اقتصادی دولت و هم چنین جلسه مورخ 96.11.30  ستاد تنظیم بازار قیمت خرید کود اوره از شرکت‌های پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفت و مقررگردید که قیمت خرید اوره از شرکت‌های مذکور هم چنان با قیمت‌های قبلی و بدون هیچ گونه افزایشی در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، بررسی‌های میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد که تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای جلوگیری از افزایش قیمت کودهای شیمیای و به تعویق انداختن اجرای حکم دیوان عدالت اداری برای حذف یارانه‌این کودها حداقل تا پایان امسال به نتیجه رسیده و در ماه‌های گذشته قیمت 5 کود یارانه دار تقریبا بدون تقربیا تغییر مانده است.

این بررسی نشان می‌دهد از ابتدای سال تا امروز هر کیسه 50 کیلوگرمی کود اوره تقریبا 38 هزار و 500 تومان، هر کیسه کود 50 کیلوگرمی سوپر فسفات تریپل 55 هزار تومان و هر کیسه کود 50 کیلو گرمی سولفات پتاسیم 75 هزار تومان، هر کیسه کود 50 کیلوگرمی سوپر فسفات ساده 22 هزار تومان و هر کیسه کود کلرو پتاسیم 40 هزار تومان به فروش رسیده است.

بدون تغییر ماندن این کودها در سال آینده بستگی به ادامه حمایت دولت از بخش کشاورزی دارد و به نظر می‌رسد قصد ندارد از این حمایت دست بردارد. اما، باید دید تا چه زمانی  دولت می‌تواند در برابر شرکت‌های پتروشیمی مقاومت کند و توان پرداخت یارانه را به خرید کودهای شیمیایی دارد.