۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

اعلام آخرین قیمت نهاده‌های مهم دامی/ افزایش ۳۰۰تومانی قیمت کنجاله سویا در مدت کمتر از ۱۰روز

۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 254494
اعلام آخرین قیمت نهاده‌های مهم دامی/ افزایش ۳۰۰تومانی قیمت کنجاله سویا در مدت کمتر از ۱۰روز

روند افزایش قیمت نهاده‌های مهم دامی وارداتی در چند ماهه اخیر تداوم و ثبات تولیدات دامی کشور را با مشکل جدی رو به رو کرده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ قیمت نهاده‌های دامی ذرت و جو در ماه‌های اخیر و کنجاله دانه روغنی سویا در عرض کمتر از 10 روز رشد قابل توجه‌ای داشته‌اند. دلایل متعددی برای افزایش قیمت نهاده‌های وارداتی دامی از سوی کارشناسان و فعالان صنعت دامپروری کشور مطرح می‌شود. اما، دلیل رشد قیمت برای برخی از این نهاده‌ها مانند کنجاله سویا در مدت بسیار کوتاه؛ سوالی است که فعالان این حوزه نیز از پاسخ آن باز مانده‌اند.

احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین حذف ارز مبادله‌ای جو و نوسان نرخ ارز را از عوامل اصلی افزایش قیمت دو نهاده وارداتی جو و ذرت عنوان می‌کند.

وی اضافه می‌کند: در عرض چند ماه هر کیلو گرم ذرت از 620 تومان به 915 تومان و هر کیلو گرم جو از 860 تومان به یک هزار و 60 تومان افزایش داشته است.

مقدسی ادامه می‌دهد: اخیرا نیز کنجاله سویا در کمتر از 10 روز از یک هزار و 735 تومان به دو هزار و 40 تومان رسیده است.

وی یادآور می‌شود؛ علی‌رغم رد پیشنهاد افزایش تعرفه ورودی کنجاله دانه روغنی سویا در کارگروه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی، قیمت هر کیلو گرم این نهاده در کمتر از 10 روز 300 تومان افزایش داشته و از یک هزار و 735 تومان به دو هزار و 40 تومان رسیده است.

به گفته مقدسی؛ افزایش قیمت نهاده‌های مهم دامی در ماه‌های آخر سال در حالی است که قیمت خرید شیر خام از دامدارن تغییری نداشته و با وجود قیمت تمام شده یک هزار و 475 تومان شیر درب دامداری؛ کارخانه‌های لبنی هر کیلوگرم از این محصول را یک هزار و 365 تومان تا  یک هزار و 400 تومان از دامداران خریداری می‌کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران معتقد است؛ افزایش قیمت نهاده‌های مهم دامی که دلایل آن مشخص نیست منافع تعداد معدودی را تامین می‌کند و تولیدکنندگان محصولات دامی را در شرایط سخت قرار داده است.

مقدسی در پایان از ارسال نامه به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف کننده برای پیگیری دلایل افزایش قیمت  این نهاده خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از معاونت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد افزایش تعرفه ورودی دانه روغنی سویا را دو هفته قبل به همراه تعداد زیادی از اقلام دیگر به جهت حمایت از تولید داخل و بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در کمیسیون ماده 1 پیشنهاد داد. این پیشنهاد با مخالفت شدید اتاق بازرگانی و تشکل‌های تولیدی روبه رو شد و پس از طرح در کارگروه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی رد شد.