۰ نفر

روش‌های سنتی، قادر به بهبود سفره مردم نیست

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۲۳:۰۱
کد خبر: 254390
روش‌های سنتی، قادر به بهبود سفره مردم نیست

یک مقام مسئول گفت: باید کاری کرد که هزینه تمام شده گوشت قرمز برای دامدار ایرانی کاهش پیدا کند و این کار، جز با بهره گیری از دانش های نوین و فنآوری های جدید امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، فرهاد آگاهی گفت: گوشت قرمز، پرهزینه ترین بخش سفره خانواده‌ها است و واقعیت این است که علی رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته، باید اعتراف کنیم که بهبود شرایط تولید و عرضه این کالا، با روش های قدیمی و سنتی، امکان‌پذیر نیست و نمی توان با شیوه های پنجاه سال پیش، سفره مردم را غنی کرد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: کشور ما با پدیده خشکسالی مواجه است و این موضوع آثار و تبعات مختلفی را بر توان تولید گوشت قرمز در کشور به دنبال خواهد داشت و لازم است پیش از آنکه زمان از دست برود، سرمایه گذاری ها را به سمت بهره برداری از تکنیک های جدید در تامین گوشت مورد نیاز مردم هدایت کنیم.

به گفته آگاهی، همه سیاستگذاران این حوزه باید طراحی، بومی سازی و پیاده کردن شیوه های نوین افزایش کارآمدی تولید و توزیع پروتئین مردم را در راس برنامه ریزی ها قرار دهند و دست از تنگ نظری ها و حمایت های غیرمنطقی از روش هایی که دوره عمر آن ها در جهان منقضی شده، بردارند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ادامه داد: هنوز کشور برای سرشماری و شناسنامه دار کردن دام های ایرانی، گام های استواری برنداشته است. این درحالی است که بدون در اختیار داشتن آمارهای منطبق بر واقع، نمی توان کاهش هزینه های تولید گوشت قرمز را به صورت ساختاری پیش برد.

به گفته آگاهی، متاسفانه برخی دستگاه ها برای برنامه ریزی، به برآوردهای تخمینی و اطلاعات محلی و خام تکیه می کنند و نظام ساختارمند و منسجمی برای گردآوری و آنالیز آمار در اختیار ندارند.

آگاهی افزود: وقتی آمار دقیق و شفاف نباشد، برنامه ریزی برای تهیه دارو و واکسن های دامی، تهیه خوراک دام، تعیین سقف واردات، انتخاب زمان مناسب برای آزادسازی صادرات، انتخاب نژاد مناسب برای صادرات، انتخاب گونه هایی که بازدهی بیشتری دارند و ده ها موضوع دیگر مانند دلایل تلف شدن دام ها، دلایل کم وزن گیری دام ها به صورت دقیق میسر نخواهد شد و مسلما هرگونه خطایی در این برنامه ریزی ها، هزینه مضاعفی را بر تولیدکنندگان دام ایرانی تحمیل می کند

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ادامه داد: باید از شیوه هایی استفاده کنیم که بهره وری دام های ایرانی افزایش پیدا کند. مصرف آب کمتری نیاز باشد. بودجه و سرمایه گذاری ها در بخش تهیه واکسن های دام و طیور به صورت مناسب صورت بگیرد. ژن ها و گونه هایی که ارزش افزوده بیشتری تولید می کنند، باید شناسایی و تقویت شوند.

به گفته آگاهی، در بحث ژنتیک دام، دانشگاه های کشور فعالیت های چشم گیری را انجام داده اند ولی نکته اساسی این است که این پژوهش ها باید هرچه سریعتر به بخش صنعت انتقال پیدا کند. متاسفانه به دلیل اینکه هزینه سرمایه گذاری در ایران بالا است و ارتباط صنعت و دانشگاه، چندان تسهیل نشده، بهره برداری شایسته از این پژوهش ها صورت نگرفته است.

 آگاهی ادامه داد: در مجموع باید کاری کرد که هزینه تمام شده گوشت قرمز برای دامدار ایرانی کاهش پیدا کند و این کار، جز با بهره گیری از دانش های نوین و فنآوری های جدید امکان پذیر نخواهد بود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی افزود: با توجه به اینکه بخشی از نیاز کشور در حوزه گوشت قرمز، از خارج کشور تامین می شود، دولت باید تسهیل تجارت خارجی را جزء برنامه های خود قرار دهد و تنظیم بازار گوشت قرمز را مبتنی بر روش های تجربه شده در دنیا جلو ببرد.

به گفته آگاهی، کشور ما نیاز به شیوه های نوین مدیریت بازار گوشت قرمز دارد و در این رابطه خلا بسیار بزرگی مشاهده می شود. متاسفانه برخی افراد می خواهند همه چیز را با آزمون و خطا بیآموزند، این در حالی است که هزینه ای که از این طریق به کشور تحمیل می شود، طاقت فرسا و مستهلک کننده امکانات، سرمایه ها و نیروی انسانی است. و تراکم این هزینه ها است که سفره مردم را کوچک کرده است.

وی تاکید کرد: ما باید به طور جدی به دنبال اخذ دانش مدیریت این حوزه از کشورهایی که در این زمینه تجربیات موفقی داشته اند، باشیم. 

آگاهی در پایان تصریح کرد: تجربه مدیریت بازارهای مختلف در دنیا بیان کننده آن است که دولت باید تفویض حداکثری امور به تشکل های اقتصادی و تخصصی را در دستور کار خود قرار داده و اجازه دهد تفکر سیستمی بر این حوزه قالب شود. ضمن اینکه با کاهش مقررات زائد و دست و پا گیر، فضا را برای فعالیت بخش خصوصی باز کند.