۰ نفر

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

تجهیز ۱۴۰هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی به سامانه نوین/ پیش‌بینی ۳۱۱۷میلیارد تومان اعتبار برای توسعه سامانه نوین آبیاری

۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۴۲
کد خبر: 252784
تجهیز ۱۴۰هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی به سامانه نوین/ پیش‌بینی ۳۱۱۷میلیارد تومان اعتبار برای توسعه سامانه نوین آبیاری

مشاور وزیر جهاد کشاورزی از برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی سیستم‌های نوین آبیاری ایران در اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: در سال‌جاری برنامه تجهیز ۲۸۵ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار بوده که ۱۴۰هزار هکتار آن تجهیز و تحویل داده شده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ عباس زارع در نشستی خبری با بیان اینکه برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، در سالجاری سه هزار و 117 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است، افزود: دو هزار و 275 میلیارد تومان از این اعتبارات از محل بودجه سنواتی و حدود هشت هزار و 400 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی است.

وی ادامه داد: تاکنون از محل صندوق توسعه ملی حدود 90 درصد و از محل بودجه سنواتی 23 درصد اعتبارات تخصیص داده شده است که در مجموع حدود 41 درصد از اعتبارات پیش بینی شده را شامل می‌شود.

زارع با تاکید بر اینکه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مشخص شده سالانه 250 هزارهکتار سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شود، گفت: در سال جاری برنامه تجهیز 285 هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار داشت که 140 هزار هکتار آن اجرایی شد.

وی اضافه کرد: با تجهیز این سطح از اراضی آبی به سامانه نوین آبیاری در سال جاری، یک میلیارد  و 250 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

به گفته مشاور وزیر؛ افزایش 30 درصدی تولید محصولات کشاورزی و کاهش 30 درصدی کود و سم از دیگر نتایج اجرای طرح سامانه نوین آبیاری در سال جاری است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر از هر متر مکعب آب 1200 گرم محصولات کشاورزی تولید می‌شود که این امر ناشی از عملیات انجام شده در بخش کشاروزی از جمله اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است.

زراع با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح درسال 69 تاکنون، یک میلیون و 740 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است، گفت: اجرای این طرح صرفه جویی 7.5 میلیارد مترمکعبی آب را در بخش کشاورزی به همراه دارد. 

وی بیان کرد: اراضی کشاورزی در استان هرمزگان 62 درصد، چهارمحال بختیاری 44 درصد و نیم، همدان 43 درصد، کهگیلویه و بویراحمد 40 درصد و کردستان 39 درصد از ابتدای اجرای طرح تا امروز به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند.

زراع یادآورشد: سال‌های گذشته انجام آبیاری زیرسطحی در کشور مرسوم نبود اما، اکنون این آبیاری در کشور به خصوص در باغ‌های پسته صورت می‌گیرد به نحوی که 3 هزار و 500 هکتار از باغات پسته کرمان آبیاری زیرسطحی شده‌اند.

وی افزود: انجام آبیاری زیرسطحی در باغ‌های پسته در واقع نجات باغات پسته بود زیرا وضعیت منابع آبی در استان کرمان به شدت بحرانی بود که با کار انجام شده علاوه بر صرفه‌جویی حامل بقای این باغات شد.

زارع ادامه داد: 30 هزار هکتار از مزارع گندم و جو نیز تحت آبیاری تیپ قرار گرفته و از سال آینده توسعه آبیاری‌های زیرسطحی و موضعی در دستور کار قرار دارد.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه 8.7 میلیون هکتار از اراضی کشور باید تحت سامانه‌های نوین آبیاری قرار گیرد، گفت: تا به امروز 20 درصد از اراضی کشور تحت آبیاری‌های نوین قرار گرفته‌اند که این رقم بدون در نظر گرفتن مناطق گرمسیری و طرح احیای اراضی خوزستان است.

زارع با اشاره به همکاری مشترک با وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع کشاورزی افزود: 10 درصد از هزینه‌های توسعه سیستم‌های نوین آبیاری مربوط به هوشمندسازی آن‌ها است که در این ارتباط در حال همکاری با وزارت ارتباطات هستیم.

برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی سیستم‌های نوین آبیاری با هدف افزایش آگاهی کشاورزان

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری باید آگاهی کشاورزان افزایش یابد، افزود:  بهره برداران باید از مزایای استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و کاهش هزینه ای که استفاده از این سیستم‌ها برای آنان به همراه دارد  اطلاع بیشتری داشته باشند.

زارع ادامه داد: در همین راستا دومین نمایشگاه بین المللی سیستم‌های نوین آبیاری ایران 5 تا 8 اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

وی در پایان مساحت فضای اختصاص داده شده به این نمایشگاه را 5 هزار مترمربع عنوان کرد و افزود: تاکنون 60 شرکت داخلی و 10 شرکت خارجی از کشورهای سوئیس، تایوان، ترکیه، چین، ایتالیا و فرانسه برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.