۰ نفر

معاون وزیر جهادکشاورزی:

فعالیت ۵۸۰شرکت دانش‌بنیان زمینه‌ساز تحول بخش کشاورزی است

۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۳۸
کد خبر: 252202
فعالیت ۵۸۰شرکت دانش‌بنیان زمینه‌ساز تحول بخش کشاورزی است

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: فعالیت بیش از 580 شرکت دانش بنیان و مراکز رشد در این سازمان ظرفیت مناسبی برای ایجاد تحول، افزایش بهره وری و تبدیل دانش به ثروت در این بخش مهم اقتصادی است.

 اسکندر زند روز چهارشنبه درهمایش محققان معین بخش کشاورزی منطقه 2 کشور در یاسوج اظهار داشت: حرکت به سمت شرکت های دانش بنیان و ایجاد مراکز رشد برای تجاری سازی دانش ، پژوهش و یافته های تحقیقاتی از اولویت های اساسی در سازمان تحقیقات کشاورزی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا‌ ، وی تصریح کرد: تغییر رویکرد از محصول محوری به خروجی محور در یافته ها و تحقیقات محققان و مروجان بخش کشاورزی از دیگر اولویت ها و برنامه های اساسی این نهاد علمی و پژوهشی است.

زند تاکید کرد: هم اینک رتبه ایران در دنیا در زمینه پژوهش های کشاورزی محصول محور 16است در حالی که از نظر خروجی یافته ها و تحقیقات این بخش در رتبه 120 جهان است.

وی، کارآمدی و اثرگذاری یافته های تحقیقاتی و جریان سازی در برخی چالش ها و بحران های موجود از جمله مساله آب را یادآور شد و افزود: محققان و مروجان بخش کشاورزی علاوه بر آنکه خود باید با مسائل ، دانش و تکنولوژی روز دنیا آشنا باشند ،کشاورزان را نیز در این امر سهیم کنند.

وی ایجاد انگیزه و تولید دانش را از ضروریات مهم در تولید محصولات کشاورزی با کیفیت دانست و گفت: وظیفه یک محقق تنها آموزش و معرفی یک رقم و محصول جدید زراعی و یا باغی نیست بلکه باید به فرآیند از تولید تا مصرف و حتی میزان ثروت تولیدی یک کشاورز از محصول نیز توجه داشته باشد.

رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ساماندهی نیروی انسانی و همچنین چابک سازی از دیگر اولویت ها و برنامه های مهم این سازمان است که باید در دستور کار همه استان ها قرار گیرد.

وی گفت: ظرف سه سال گذشته بیش از 15 درصد نیروی انسانی این سازمان تعدیل شده است.

زند ادامه داد: شمار اعضای هیات علمی بخش کشاورزی در همه دانشگاه ها و مراکز علمی و دانشگاهی افزون بر 10 هزار نفر است که سهم سازمان تحقیقات کشاورزی حدود 2 هزار نفر است.

همایش یک روزه محققان معین ترویج کشاورزی منطقه 2 کشور روز چهارشنبه با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی و جمعی از مسئولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد و محققان بخش کشاورزی در یاسوج برگزار شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این همایش یک روزه با حضور محققان معین ترویج کشاورزی 6 استان شامل کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، هرمزگان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

عباس صلاحی اردکانی عنوان کرد: کارگاه های آموزشی با چهار موضوع دام و طیور، خاک و آب، زراعت و باغبانی برای محققان معین ترویج کشاورزی 6 استان منطقه 2 کشور در این همایش برپا شد.

نمایشگاه دستاوردهای کشاورزی، تحقیقات و ترویج جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز درحاشیه این همایش برپا شده است.

در این همایش همچنین از تعدادی محقق و مروج موفق بخش کشاورزی استان های شرکت کننده تجلیل شد.