۰ نفر

گردش مالی ۱۱هزار میلیارد تومانی گل وگیاه در ایران

۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۴۴
کد خبر: 251905
گردش مالی ۱۱هزار میلیارد تومانی گل وگیاه در ایران

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه به وجود حدود 3هزار هکتارسطح زیرکشت گل وگیاهان زینتی وآپارتمانی درکشوراشاره کرد وگفت: اکنون گردش مالی تولید گل وگیاهان زینتی بیش از 11هزارمیلیارد تومان است.

مهدی شریفی روز سه شنبه درحاشیه چهارمین نمایشگاه گل و گیاه زینتی درمحل دائمی نمایشگاه های آمل افزود: درحال حاضر ایران دهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه جهان است اما رتبه صد و هفتم بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده و متاسفانه سهم کشور از صادرات این محصول کمتر از 3 دهم درصد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، وی، فاصله زیاد تولیدات ایران به لحاظ پایین بودن با استانداردهای جهانی، بالابودن هزینه های تولید ومکانیزه نبودن را ازمهمترین دلایل مهم در مشتری نداشتن و صادرات کم محصولات تولیدی فعالان گل وگیاه در بازارهای جهانی اعلام کرد.

شریفی با اشاره به اینکه واردات بی رویه گل وگیاهان زینتی کشور یا از مبادی رسمی و گمرک انجام می شود وحجم واقعی آن هم مشخص نیست ، افزود: درباره مبارزه با قاچاق گل تنها مصاحبه و حرف می‌شنویم و امری انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: دائما جلساتی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا داریم و معاون باغبانی و وزیر جهاد کشاورزی پیگیر موضوع هستند و امیدواریم این معضل بزرگ برای کشور حل شود.

شریفی افزود: تولیدکنندگان داخلی اکنون تمام هم و غمشان براین هست دسترنج زحمت‌های خود را با فروش گل ببینند، اما متاسفانه در ماه‌های نزدیک به عید با سرازیرشدن گل‌ های قاچاق در بازار، هیچ اراده‌ای برای سروسامان دادن به این وضعیت وجود ندارد.

وی افزود: گل های تولید شده در گلخانه های کشور به دلیل قاچاق گل در دست تولیدکننده می‌ماند و به دلیل نبود برنامه ریزی برای صادرات گل و نبود بازار مناسب در چندسال اخیر وضعیت نگران کننده بود.

** پرداخت تسهیلات برای نوسازی گلخانه ها

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه کشور ابرازامیدواری کرد که تمهیداتی دیده شود تا دوباره مشتریان به سمت بازار ایران جذب شوند، گفت: حضور در نمایشگاه‌های بین المللی گل وگیاه و برقراری ارتباط مناسب با کشورهای منطقه در جذب مشتریان خارجی می تواند تاثیرگذار باشد.

شریفی با بیان اینکه تولیدکنندگان باید به سمت مکانیزه کردن تشکیلات خود بروند تا بتوانند هزینه‌ها را کاهش دهند، افزود: کشاورزان تا به حال توجهی به مکانیزه کردن گلخانه‌های خود نداشتند، اما اخیرا این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآورشد که درحال حاضر تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان گل وگیاه مناسب وجوابگوی اصلاح ساختار آنان نیست و برای نوسازی واحدها اقدام نمی کنند.

وی یادآورشد، که دولت باید شرایطی را فراهم کند تا میزان تسهیلات پرداختی با افزایش وهمچنین استقبال تولیدکنندگان برای مکانیزه کردن واحدها وحرکت به سمت استانداردسازی همراه باشد.

چهارمین نمایشگاه گل وگیاهان زینتی ومبلمان شهری باحضور44شرکت از استانهای کشور از روز 23 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های شهرستان آمل گشایش یافت وتا28بهمن ماه ادامه دارد.