۰ نفر

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد:

سرمایه‌گذاری بی‌سابقه ماهانه ۱۰۰تا ۱۵۰میلیارد تومان در بخش مکانیزاسیون کشاورزی/ اجرای طرح نوسازی ماشین‌های فرسوده کشاورزی با عمر بالای ۱۳سال

۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۲۴
کد خبر: 251599
سرمایه‌گذاری بی‌سابقه ماهانه ۱۰۰تا ۱۵۰میلیارد تومان در بخش مکانیزاسیون کشاورزی/ اجرای طرح نوسازی ماشین‌های فرسوده کشاورزی با عمر بالای ۱۳سال

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در نشست خبری که امروز در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد با تاکید بر نقش مکانیزاسیون در افزایش بهره وری، اظهار کرد: از نیمه دوم سال ۹۲ تا امروز ۵ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی انجام شده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ کامبیز عباسی با بیان اینکه این حجم از سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی بی سابقه است، افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم از نیمه سال 92، خطوط اعتباری مکانیزاسیون برای اولین بار با تکیه بر تسهیلات بانکی راه اندازی شد و در همان سال، 750 میلیارد تومان، در سال 93، 800میلیارد تومان، سال 94، یک هزار میلیارد تومان ، سال95، یک هزار و 200 میلیار تومان و در سال 96، یک هزار و 500میلیارد تومان به آن اختصاص داده شد.

وی تاکید کرد: هم اکنون ماهانه متوسط 150 - 100 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری می شود در حالی که قبل از سال 92 این سرمایه گذاری سالانه 250 - 150 میلیارد تومان بود.

به گفته عباسی؛ با سرمایه گذاری انجام شده بیش از 85 هزار دستگاه انواع تراکتور و 185 هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی به ناوگان ماشین آلات کشاورزان کشور افزوده شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون در شالیزارها با روند روبه رشدی همراه بوده است، بیان کرد: قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم کمتر از 70 تا 80 هزار هکتار سطح مکانیزه برنج بود، در حالی که هم اکنون 499 هزار هکتار از شالیزارها مکانیزه هستند.

عباسی یادآور شد: در هر هکتار از شالیزارها سرمایه گذاری بالغ بر 1.5میلیون تومان در حوزه مکانیزاسیون انجام گرفته و طی سال‌های اخیر 5 هزار و 600 دستگاه کمباین برنج به شالیزارهای کشور ورود پیدا کرده است.

وی در ادامه سخنان خود کشاورزی حفاظتی را یکی از نتایج مهم توسعه مکانیزاسیون دانست و افزود: هم اکنون سطح کشاورزی حفاظتی 1.7میلیون هکتار است که این امر در صرفه جویی 55  تا 60 لیتر گازوئیل و تغییر رفتار با خاک تاثیر بسزایی داشته است.

عباسی با بیان اینکه 8.2 میلیون هکتار کشت گندم و جو آبی و دیم مکانیزه است، افزود: طی سال‌های اخیر بیش از 12هزار دستگاه بذر کار ویژه غلات وارد مزارع شده است .

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر 35 درصد ناوگان ماشین آلات کشاورزی نوسازی شده است، افزود: پس از چند دهه ضریب مکانیزاسیون به 1.61اسب بخار در هکتار رسیده که در نظر داریم این عدد را به 2.1 اسب بخار افزایش دهیم.

عباسی یادآور شد: 95 درصد توسعه و نوسازی تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی از صنایع داخلی بوده است که این امر مصداق اقتصاد مقاومتی و توفیقات بزرگ در کشور به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های کمباین سازی در گذشته با رکود مواجه بودند، بیان کرد: از ابتدای سال 96، 600 دستگاه کمباین به فروش رسیده است، درحالیکه قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم، کارخانه کمباین سازی اراک توان فروش 50 کمباین نیز نداشت.

پرداخت 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به کشاورزان

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود از نوسازی ماشین‌های فرسوده با عمر بالای 13 سال خبر داد و گفت: بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال آینده سالانه 14 هزار دستگاه تراکتور و کمباین فرسوده با عمر بالای 13-25 سال جایگزین خواهد شد.

عباسی ادامه داد: در این برنامه 10 درصد سهم مشارکت کشاورز، 20 تا 25 درصد مشوق و مابقی تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از پرداخت 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان خبر داد و گفت: در سال 97، در کنار خط اعتباری مکانیزاسیون بسته اعتباری جدید با نرخ سود بانکی 4،6 و 10 درصد به فناوری نوین، ادوات و تجهیزات اختصاص می‌یابد که هزار و 200 میلیارد تومان از حوزه بانک کشاورزی و مابقی از محل اشتغال و توسعه روستاها است.

برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در اسفند ماه

در ادامه رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، مکانیزاسیون را در انجام به موقع عملیات کشاورزی، تولید پایدار ، افزایش بهره وری در هکتار و مدیریت سایر نهاده‌ها موثر دانست و گفت: با توجه به توسعه مکانیزاسیون در همه بخش‌های زراعی، باغی، در اسفند ماه امسال دومین نمایشگاه بین المللی کشاورزی در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می شود.

عباسی افزود: تا امروز 45 شرکت مستقل خارجی از جمله ترکیه با 22 شرکت، چین با 16 شرکت، سویس، هند، فرانسه و تایوان ثبت نام کرده اند و در مجموع 150 شرکت ایرانی و خارجی حضور خود در این نمایشگاه را اعلام کردند.

همچنین صدرزاده دبیر اجرایی نمایشگاه تخصصی کشاورزی ماشین آلات، نهاده‌ها و سیستم نوین آبیاری، ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: دومین نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی تهران از پنجم اسفند به مدت 4 روز در مرکز نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی در پایان گفت: تاکنون حدود 13 هزار متر مربع فضای سرپوشیده و بیش از 500 متر فضای باز توسط فعالان ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، سیستم‌های نوین آبیاری، نهاده‌های کشاورزی، سیستم‌های گلخانه‌ای و خدمات فنی برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام قطعی شده است.