۰ نفر

۸۹درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۵۳
کد خبر: 250455
۸۹درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

رییس سازمان چای کشور از پرداخت ۸۹ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: امسال ۱۰۸ هزارتن برگ سبز چای به ارزش ۲۰۳ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ محمد ولی روزبهان امروز در نشست خبری با اعلام این خبر٬ افزود: تا روز گذشته ۱۷۸.۵ میلیارد تومان معادل ۸۹ درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شده و تنها ۲۴.۵ میلیارد تومان از بدهی آنان باقی مانده است.

روزبهان افزود: این میزان باقی مانده از مطالبات چایکاران قدرالسهم کارخانه چای است و دولت تمام بدهی خود را به چایکاران پرداخت کرده است.

روزبهان با تاکید براینکه بدهی باقی به زودی پرداخت می شود، یادآور شد: در مورد مبلغ باقی مانده از بدهی چایکاران باید این نکته را در نظر داشت که کارخانه‌های چای شش ماه تولید می کنند اما، محصول را در طول یک ساله به فروش می رسانند.

وی اضافه کرد: کارخانه‌های چای هنوز محصول تولیدی خود را به طور کامل به فروش نرسانده اند که بتوانند باقی مانده مطالبات چایکاران را پرداخت کنند.

روزبهان میزان چای خشک تولیدی امسال را ٢٤ هزار تن عنوان کرد و گفت: ضریب خودکفایی چای طی ٤ سال ٥ درصد رشد داشته است.

رییس سازمان چای کشور یادآور شد: تولید برگ سبز چای در سالجاری نسبت به سال ٩٢ که میزان تولید ٨٠ هزارتن بوده؛ ٣٥ درصد رشد داشته است.

 رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی به زودی اعلام خواهد شد، افزود: نرخ  خرید تضمینی در سال ٩٦ نسبت به سال ٩٢، ١١٥ درصد رشد داشته همچنین در این مدت درآمد چایکاران طی این مدت شاهد رشد ١٩٠ درصدی بوده ایم.

روزبهان ادامه داد: نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال ٩٢، ٨٧٥٠ ریال و امسال ١٨٨٠٠ ریال بوده همچنین درآمد کشاورزان در سال ٩٢، ٧٠٠ میلیارد ریال و امسال ٢٠٣٠ میلیارد ریال بوده است.

وی در واکنش به این موضوع  که کشاورزان سال گذشته از نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای رضایت نداشتند، گفت: سال‌های قبل نرخ خرید تضمینی چای رشد زیادی داشت به همین دلیل از نظر چایکاران نرخ سال گذشته که حدود ۷ درصد رشد داشت، کم و ناچیز بود.

 وی تاکید کرد: افزایش نرخ باید به میزانی باشد که محصول رقابتی باشد و کارخانه‌های چای بتوانند چای خشک را به راحتی در بازار بفروشند و مشکلی از این نظر برای آنان ایجاد نشود.

رئیس سازمان چای کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ بیش از شش میلیون تن چای در جهان تولید شده است، گفت: گردش مالی این محصول ۴۰ میلیارد دلار است.

 روزبهان اضافه کرد: ۳۰ کشور جهان  در زمینه کشت چای فعال هستند و چین، هندوستان، کنیا، سریلانکا، ترکیه، ویتنام و اندونزی بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان محسوب می شوند.

وی سطح زیر کشت چای  در کشور را حدود ۲۸ هزار هکتار در دو استان گیلان و مازندران عنوان کرد، ادامه داد: هم اکنون از این میزان حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰  هکتار آن مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رئیس سازمان چای تعداد شاغلان در کارخانه‌های چای‌سازی را بالغ بر دو هزار نفر عنوان کرد و گفت: در صنعت چای و مشاغل وابسته به آن حدود ۱۰۰ هزار خانوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند.

روزبهان با بیان اینکه در کشور سالانه ۶۰۰ میلیون دلار در کشور چای مصرف می شود، تاکید کرد: کشور ما با کشورهای مهم مصرف کننده چای جهان مانند پاکستان، روسیه و جمهوری‌های استقلال یافته  شوروی سابق همسایه است و این امر فرصت خوبی در اختیار ما برای توسعه صادرات قرار داده است.

وی با اشاره به احیای مزارع چای رها شده، افزود: در سال‌های اخیر حدود ۴ هزار هکتار از اراضی رها شده چای با اقدامات انجام شده به چرخه تولید بازگشت.

 روزبهان درباره اقدامات حمایتی سازمان چای، بیان کرد: در سال ۹۶ از طریق سازمان چای و صندوق حمایت از توسعه چای مبلغ ۳۱۵ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار چای کاران و کارخانه داران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیش از هزار و ۶۰۰ دستگاه هرس و برگ چین از طریق تسهیلات غیرنقدی و بدون سود، در مجموع ۲۰ میلیارد ریال در اختیار چایکاران قرار گرفت.

رئیس سازمان چای برنامه‌های آینده این سازمان را نیز مورد اشاره قرار دارد و گفت: افزایش سطوح آبیاری چای به سه هزار هکتار در قالب یک برنامه پنج ساله افزایش ضریب مکانیزاسیون در باغات چای افزایش ضریب خودکفایی به ۲۸ درصد و برنامه ریزی برای افزایش تولید برگ سبز چای از جمله برنامه‌های مهم ما برای سال‌های آینده است.

روزبهان درباره آخرین وضعیت چای‌های سنواتی نیز اظهار کرد: ما دو نوع چای سنواتی در کشور داریم که یک نوع مربوط به سال‌های ۷۹ تا ۸۲ و نوع دوم مربوط به سال‌های ۸۶ تا ۸۸ است.

رییس سازمان چای کشور یادآور شد: نوع اول مربوط به وامی بوده که کارخانجات از بانک‌ها گرفته بودند و این چای‌ها تحت کلید یکی از بانک‌های دولتی قرار داشتند و حق ورود به بازار را نداشتند میزان این چای‌ها ۳۰ هزار تن بوده که دولت از سال ۹۴ اجازه صادرات آنها به خارج از کشور را فقط  برای مصارف صنعتی صادر کرده است.

روزبهان در پایان تاکید کرد: تاکنون سه هزار تن از این چای‌ها از طریق برگزاری مزایده به خارج از کشور صادر شده و دولت به شدت مراقب است این چای‌ها مجددا وارد بازار داخل نشوند. به همین دلیل است که طی یک سال و نیم گذشته فقط سه هزار تن از این میزان چای از کشور خارج شده اگرنه به راحتی می شد تمام این چای‌ها را فروخت. ضمن اینکه نوع دوم نیز مقدارش بیشتر از این میزان بوده و هم اکنون ۲۰ هزار تن آن در انبارها باقی مانده و پلمب شده است.