۰ نفر

شرایط پرداخت ۱۲هزار میلیارد تومان تسهیلات در روستاها

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸
کد خبر: 248670
شرایط پرداخت ۱۲هزار میلیارد تومان تسهیلات در روستاها

مدیر امور اعتبارات بانک کشاورزی گفت: پرداخت تسهیلات برای اشتغال در مناطق روستایی از هفته گذشته آغاز شده و ۴ بانک کشاورزی، رفاه کارگران، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید به عنوان عامل پرداخت در این طرح معرفی شده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، فرهاد فنودی، در مورد نحوه اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی که  با مصوبه مجلس یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای آن اختصاص یافته، خاطرنشان کرد: قرار است تا 50 درصد منابع این طرح که 12 هزار میلیارد تومان  است، از صندوق توسعه ملی و 50 درصد آن توسط بانک‌های عامل کشاورزی، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و بانک رفاه کارگران تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از طرح‌های توسعه روستایی شامل طرح‌های کشاورزی می‌شود، افزود: از همین رو 50 درصد از 6 هزار میلیارد تومان سهم 4 بانک عامل باید از طریق بانک کشاورزی تامین شود که هر گونه اشتغال روستایی از جمله صنایع دستی، بخش‌های مختلف کشاورزی که در روستا ایجاد اشتغال کند، را شامل می‌شود.

فنودی در مورد نرخ سود این تسهیلات گفت: نرخ سود تسهیلات برای روستاهای مرزی 4 درصد، برای روستاهای دیگر 6 درصد و برای شهرهای زیر 10 هزار نفر با کارمزد 10 درصد در نظر گرفته شده است که هم وام سرمایه‌ای و هم وام جاری است که البته در شهرهای زیر 10 هزار نفر برای حفظ اشتغال موجود پرداخت می‌شود.

مدیر امور اعتبارات بانک کشاورزی در پاسخ به اینکه نحوه بازپرداخت و سقف اعتبارات چگونه خواهد بود، گفت: هیچ سقف و کفی برای آن در نظر گرفته نشده است و با توجه به نوع طرح که چقدر زمان بهره‌برداری آن طول می‌کشد، برای وام تنفس در نظر می‌گیریم، به عنوان مثال برای احداث باغ سیب که 4 سال زمان می‌برد تا نهال به ثمر بنشیند، به همان میزان تنفس در نظر گرفته می‌شود، ولی برای کشت چغندر که کمتر از یک سال تا بهره‌برداری زمان لازم است، به تناسب زمان برداشت مهلت می‌دهیم.

 اجرای این طرح از چه زمانی آغاز می‌شود که مدیر امور اعتبارات بانک کشاورزی پاسخ داد: هفته گذشته با حضور وزیر تعاون و وزیر راه اجتماعی نخستین وام طرح روستایی در لنگرود استان گیلان پرداخت شد و بخشنامه این طرح نیز به تمام بانک‌های عامل ابلاغ شده و متقاضیان باید از طریق «سامانه کارا» ثبت‌نام کنند.

* نام نویسی 80 هزار نفر در سامانه کارا

وی در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت: هفته گذشته 80 هزار نفر در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند و خود سامانه به صورت هوشمند 8100 نفر را تأیید کرده است که از این تعداد 5700 نفر به بانک کشاورزی معرفی شد و ما یک ماه فرصت داریم که پرونده این افراد را تشکیل و تا سه ماه بعد مدارکشان را کامل کنند.

 به مشکل روستاییان برای تأمین وثایق اشاره کرد و گفت: پیش از این بانک‌ها برای دادن وام ضامن‌ معتبر مانند کارمند دولت از روستاییان طلب می‌کردند که تأمین آن امکان‌پذیر نبود و برای اجرای روان‌تر این طرح چه تدابیری اندیشیده‌اید که این مسئول در بانک کشاورزی پاسخ داد، مکان اجرای طرح می‌تواند در رهن بانک قرار گیرد، به شرط آنکه قابل ترهین باشد، یا ماشین‌آلات آتی‌ النصب (قرار است در آینده نصب شود) یا وثایق خارج از طرح مثلاً باغدار بگوید زمینی را هم در جای دیگر به نام خود دارم که آن را در رهن بانک بگذارد، یا منازل روستایی در صورتی که قابل ترهین باشد، یا سفته و یا چک. همه به عنوان تضامین پرداخت وام قابل دریافت است.

 مجلس طرحی را مصوب کرد که برای جلوگیری از مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها و اشتغال در این مناطق، یک و نیم میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به طرح اشتغال روستایی اختصاص یابد.