۰ نفر

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال کشور در گفت‎و‌گو با اقتصاد آنلاین؛

ورود ۱۰۰هزار اصله نهال گردوی قاچاق به کشور/ باغداران غرب و شمال غرب هشیار باشند

۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۲۵
کد خبر: 246770
ورود ۱۰۰هزار اصله نهال گردوی قاچاق به کشور/ باغداران غرب و شمال غرب هشیار باشند

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از ورود تعداد زیادی نهال قاچاق به غرب و شمال غرب کشور خبر داد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ عبدالرضا کاوند در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اعلام این خبر، افزود: این نهال ها بیشتر گردو هستند و به نام نهال پیوندی گردو مرغوب به فروش می رسند.

وی تعداد نهال گردو پیوندی مورد نیاز کشور در فصل جابه جایی را 100 هزار اصله عنوان کرد و گفت: به همین تعداد نیز نهال قاچاق گردو با نام پیوندی مرغوب وارد کشور شده است.

کاوند با تاکید بر اینکه در فصل جابه جایی نهال هستیم به باغدارن هشدار داد: باغداران در هنگام خرید نهال گواهی بهداشت، شناسه نهال و فاکتور فروش را از فروشنده طلب کنند و در صورت فقدان هر یک از این موارد از خرید خودداری کنند.

کاوند با تاکید بر اینکه به مقدار نیاز صنعت باغداری انواع نهال سالم و با اصالت در کشور تولید می شود، افزود: با این وجود متاسفانه از مرزهای غربی و شمال غرب تعداد بالای نهال از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده است که می تواند نتایج و آسیب های سنگینی را برای صنعت باغداری کشور به همراه داشته باشد.

به گفته معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال؛ انتقال بیماری ها و آفات قرنطینه ای به باغ های منطقه کمترین نتیجه استفاده از این نهال ها خواهد بود.

کاوند درباره اقدامات انجام شده برای جمع آوری و شناسایی نهال های قاچاق، اظهار کرد: همکاران ما در سازمان حفظ نباتات کشور به شدت در حال رصد منطقه هستند تا نهال های قاچاق را شناسایی و معدوم کنند اما، با این حال تعداد زیادی نهال قاچاق گردو در منطقه توزیع شده و جمع آوری آن ها زمان بر خواهد بود.

وی به باغداران یاد آور شد: با توجه به ارزش افزوده بالاتری که نهال های پیوندی دارند، نهال های قاچاق با نام پیوندی و قیمت پایین  به فروش می رسد این موضوع ممکن است باغداران را گمراه کند.

کاوند با بیان اینکه امکان تشخیص از ظاهر نهال وجود ندارد، گفت: تنها راه اطمینان از سلامت و اصالت نهال خرید از مراکز مجوز دار است.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال تعداد نهال، همچنین به باغداران این موضوع را نیز گوش زد کرد که در صورت خرید نهال از مراکز بدون مجوز امکان پیگیری قضایی متخلفان و جبران خسارات احتمالی وجود ندارد و موضوع می تواند زیان غیر قابل جبرانی را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. 

کاوند از باغداران خواست برای شناسایی نهالستان های مجوز دار و تهیه نهال سالم و با اصالت به ادارات جهاد کشاورزی محل اقامت خود، مراکز تحقیقات کشاورزی و یا سایت موسسه موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال به آدرس www.spcri.ir مراجعه کنند.