۰ نفر

اقتصاد آنلاین خبر می‌دهد:

حکم دیوان عدالت اداری برای افزایش قیمت کود اوره/ حذف یارانه دلیل افزایش قیمت/ نتایج این حکم بر بخش کشاورزی چه خواهد بود؟

۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 246756
حکم دیوان عدالت اداری برای افزایش قیمت کود اوره/ حذف یارانه دلیل افزایش قیمت/ نتایج این حکم بر بخش کشاورزی چه خواهد بود؟

شرکت‌های پتروشیمی حکم دیوان عدالت اداری را برای افزایش قیمت کود اوره گرفتند و در صورت عدم اعتراض حکم اجرایی خواهد شد و قیمت این کود پر مصرف افزایش خواهد داشت.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛  هر سال زراعی در کشور بیش از 2 میلیون تن کود اوره در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. براساس مصوب دولت این کود از یارانه برخوردار است و هم اکنون با قیمت 6125 ریال به دست کشاورزان می‌رسد اما، صنایع پتروشیمی به تازگی موفق شدند حکم دیوان عدالت اداری را برای حذف یارانه و افزایش قیمت این کود بگیرند، حکمی که اگر به آن اعتراض نشود به زودی اجرایی خواهد شد و موج جدیدی از گرانی را برای تولید بخش کشاورزی به همراه خواهد داشت.

انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی ایران: وزارت جهاد کشاورزی در مقابل حکم ایستادگی کند

سیروس تراکمه، عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی ایران، درباره افزایش قیمت این کود و تاثیر آن به تولید بخش کشاورزی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، گفت: اوره در دو بخش کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر اساس مصوب دولت بخش کشاورزی از یارانه برخوردار است و قیمت کود اوره با پرداخت یارانه پایین نگه داشته می شود اما در بخش صنعت معمولا قیمت ها از بورس کالا بالاتر است.

وی ادامه داد: به همین دلیل شرکت های پتروشیمی که عمدتا خصوصی هستند همواره به دنبال حذف یارانه اوره در بخش کشاورزی و دستیابی به قیمت فروش بالاتر و سود بیشتر بودند.

تراکمه با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری حذف یارانه و افزایش قیمت کود اوره، تاکید کرد: این حکم به شرکت های پتروشیمی اجازه می دهد قمیمت اوره را برای بخش کشاورزی مانند بخش صنعت در نظر بگیرد و این امر به معنی افزایش هزینه برای کشاورزان است.

به گفته وی حکم دیوان عدالت اداری هنوز عملیاتی نشده است و زمان برای اعتراض به این حکم وجود دارد.

عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی ایران خواستار ایستادگی وزارت جهاد کشاورزی و اقدام قضایی برای اعتراض به این حکم شد و بیان کرد: اعتراض وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این حکم می تواند اجرای آن را به تاخیر بیندازد و فرصتی را در اختیار بخش قرار دهد تا چاره ای برای نتایج آن بیندیشد.

تراکمه درباره احتمال ایجاد رانت در صورت اجرایی شدن این حکم هشدار داد و یادآور شد: کود اوره سهم بالایی از سبد کودی کشاورزان را دارد و حذف یارانه این کود می تواند پول زیادی را به جیب فرصت طلبان سرازیر کند.

شرکت خدماتی حمایتی کشاوزری:  این حکم بدون تائید کارگروه مربوط اجرایی نخواهد شد

شرکت خدماتی حمایتی کشاوزری  سهم بزرگی در تامین کود اوره کشاورزان دارد به نحوی که از 2 میلیون تن کود اوره حدود 1.5 میلیون تن آن توسط این شرکت تامین و توزیع می شود. در تماس خبرنگار اقتصاد آنلاین با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مسئولان مربوطه ضمن رد حذف یارانه کود اوره، افزایش قیمت این کود را منوط به تصمیم کارگروه مربوطه که متشکل از نمایندگان شرکت های پتروشیمی ، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی دانست.

رد خبر حذف یارانه کود شیمیایی اوره توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در حالی است که پیش از این وزارت جهادکشاورزی موافقت خود را با حذف یارانه کود اعلام کرده بود.

در همین راستا عباش کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی، در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی  گفت: در مورد موضوع حذف یارانه کود دو نگرانی داریم که اگر رفع شود، بدون هیچ تردیدی این کار را عملیاتی می کنیم.

معاون وزیر کشاورزی در ادامه افزود: نگرانی اول ما در این زمینه است که حذف یارانه به ضرر کشاورزان و تولیدکنندگان نباشد، به دلیل اینکه کشاورزان از این یارانه بهره مند می شوند و حداقل انتظاری که از ما دارند تامین همین یارانه است؛ بنابراین اگر ما نتوانیم حذف آن را به شکل دیگری برای کشاورزان جبران کنیم نمی توانیم حق آنان را به نفع عده ای دیگر نادیده بگیریم.

کشاورز تصریح کرد: بنابراین حذف یارانه باید به گونه ای در درآمد یا قیمت تضمینی محصولات جبران شود.

اما موضوع قابل تامل درباره حذف یارانه کود در سال جاری این است که؛ هنوز قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری اعلام نشده و شنیده ها حاکی از آن است که در برخی از محصولات افزایش قیمت بر اساس تورم اتفاق نخواهد افتاد و در نتیجه افزایش درآمدی هم برای کشاورزان نخواهد بود.

حال سوال های اینجاست؛ آیا تورم حاصل از این عمل در محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده یا اصولا کشاورزی که اکنون درحال خرید نهاده هستند توان دوبرابر کردن نقدینگی خود در سال زراعی جاری را دارند؟ چه تهمیداتی برای افزایش درآمد کشاورزان دیده شده تا این افزایش هزینه را جبران کند؟