۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

پوست خود را از نو بسازید/ معجزه دیگر از طبیعت

۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۲۰
کد خبر: 245511
پوست خود را از نو بسازید/ معجزه دیگر از طبیعت

توجه به سلامتی و زیبایی پوست در هر سن و سال و با هر جنسیتی ضروری است، چراکه نشان می‌دهد شما چقدر به خودتان اهمیت می‌دهید. علاوه بر آن پوست زیبا و سالم به شما اعتماد به نفس می‌دهد و کمک می‌کند تا شادتر باشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امروزه داروها و مواد بهداشتی و آرایشی زیادی برای زیبایی و درمان پوست عرضه می‌شود و برخی از آن‌ها نیز ادعا دارند که از موادی با پایه‌های طبیعی ساخته شده‌اند و به بهانه این ادعا معمولا قیمتی گزاف‌تر دارند اما، بیشتر این مواد آنچنان که باید موثر نیستند و مصرف آن‌ها نتایج دلخواه را نمی‌دهد.

یکی از مواد طبیعی که در این مواد آرایشی – بهداشتی استفاده می‌شود بره موم یا پروپولیس (Propolis ) است، این ماده با خواص بی‌شمار خود برای پوست همواره به عنوان یکی از مواد اصلی و پایه در مواد آرایشی – بهداشتی معرفی می‌شود.

اما کارشناسان طب سنتی معتقد هستند استفاده از بره موم طبیعی بدون واسطه می‌تواند نتایج بسیار بهتری برای زیبایی و درمان پوست به همراه داشته باشد. مردم باستان به ویژه ایرانیان و مصریان سال‌ها پیش از این ماده با ارزش و مفید برای داشتن چهره زیباتر استفاده می‌کردند. همچنین، بره موم از مواد اصلی اطبا برای درمان بیماری‌ها به شمار می‌رفته است.

مواد تشکیل دهنده بره موم چیست؟

بره موم توسط زنبور عسل و از ترکیب صمغ درختان، گرده گل‌ها، شکوفه گیاهان و درختان مختلف با ترشحات غده‌های این حشره تهیه می‌شود. این ماده جهت نگه‌داری از تخم‌ها و لاروها در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها در کندو اهمیت زیادی دارد همچنین، باعث استحکام موم، بدون تغییر در نرمی و انعطاف پذیری آن می‌شود.

مشخصات ظاهری بره موم

رنگ بره موم اغلب قهوه‌ای است اما، گاهی بین رنگ‌های زرد تا سیاه با انعکاس از رنگ‌های قرمز یا سبز، قهوه‎ای روشن تا مایل به سبز و قهوه‌ای مایل به قرمز نیز دیده می‌شود. بوی این ماده تند و طعم آن مخلوطی از صمغ (جوانه تازه درخت) و موم است.

کاربرد بره موم در زیبایی و سلامت پوست

امروزه متداول‌ترین کاربرد بره موم و عصاره آن در مصارف آرایشی و بهداشتی است. اثرات بره موم بر ترمیم و نوسازی بافت پوست ثابت شده و آن را تبدیل به یک ماده مفید برای جوانسازی پوست کرده است.

 همچنین خاصیت ضد باکتری و قارچ کشی قوی این ماده موجب شده در درمان جوش‌های سر و صورت مفید واقع شود.

 علاوه بر این‌ها، خاصیت ضد التهاب و ضد اکسیداسیون بره موم در ترمیم زخم‌ها، تحریک جریان خون و مخاط و اثرات بی‌حسی موضعی نیز موثر است.

در آخر اینکه بره موم اصولا پاک‌کننده پوست است و به عنوان یک نگاه دارنده و محافظت کننده پوست در مقابل آلودگی‌ها نیز مفید است.

تاثیر بره موم در درمان سایر بیماری ها

بره موم را از گذشته برای مداوای بیماری‌های قلب و عروق ، کم خونی، عفونت‌های دستگاه تنفس، سرطان، تقویت و بهبود دستگاه دفاعی بدن و مراقبت دندان و حفاظت و تقویت کبد و بسیاری دیگر به کار می‌بردند.

مواد احتیاطی در مصرف بره موم

سمیت کم بره موم برای بدن و سازگاری خوب آن با پوست به اثبات رسیده است اما بایستی در نظر داشت که حساسیت‌زایی در برخی از افراد بخشی از مصرف هر ماده آرایشی – بهداشتی و درمانی به شمار می‌رود و مشورت با پزشک برای مصرف درمانی یک ماده حتی اگر طبیعی باشد لازم و ضروری است.