۰ نفر

محمود حجتی:

اتحادیه‌ها باید تامین کننده نهاده و بازار کشاورزان باشند

۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۳۲
کد خبر: 244433
اتحادیه‌ها باید تامین کننده نهاده و بازار کشاورزان باشند

در نشست مهندس علی اوسط هاشمی رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با حضور وزیر جهاد کشاورزی در جمع مدیران ستادی ، استانی سازمان ومدیران عامل اتحادیه های مرکزی و استانی تعاونی های روستایی و کشاورزی در محل این سازمان برگزار شد.

محمود حجتی در دیدار با مدیران عامل اتحادیه‌های ملی و استانی، این تشکل‌ها را نهادی مهم برای تولید و فروش محصولات کشاورزی دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اتحادیه تعاون روستایی، امروز در جمع مدیران اتحادیه‌های استانی در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: اتحادیه باید تامین کننده بذر، نشاء، کود و دیگر نهاده‌های کشاورزان باشد و بازار را برای محصول تولید شده مهیا کند.

محمود حجتی با اشاره به اینکه هر کسی باید با ارزیابی کار خود توانمندی واحد متبوعش را مرحله به مرحله ارتقا دهد، افزود: این تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها از اقدامات صورت گرفته در تعاونی‌ها به مروز زمان نقاط ضعف را کاهش داده و توانایی آنها را برای حل مشکل افزایش می‌دهد.

به گفته وی، لازمه تعاونی، داشتن روحیه هم‌فکری، هم‌نظری و هماهنگی در کارهاست. به عبارتی باید دغدغه مسئولان و تولیدکنندگان یکی شده و همگی مشکل را شناخته و برای حل آن اقدام کنند. در این صورت است که نتیجه نیز کارساز بوده و در راستای رفع موانع طرح‌ریزی می‌شود. به عبارتی باید به صورت فردی عمل کرده، اما تیمی نگاه کنیم.

حجتی عنوان کرد: نخستین و اساسی‌ترین کار ما بعد از نگاه مشترک، باید نهادسازی باشد که محوری‌ترین مسئولیت سازمان تعاون روستایی همین است.

حجتی با بیان اینکه در تعاونی‌های ایران نیز وجود چنین روحیه‌ای الزامی است، ادامه داد: اتحادیه‌ها باید به گونه‌ای حرکت کنند که اعضا خرید نهاده از او را بر رقبای دیگر ترجیح دهند؛ حتی اگر اتحادیه عددی بالاتر را پیشنهاد داد. زیرا گردش این پول در نهایت به نفع خودشان تمام می‌شود.

این مقام مسئول گفت: هلند کشوری است که نه خاک به اندازه کافی دارد و نه آفتاب. اما آنها توانسته‌اند با کمک اتحادیه‌های‌شان، گلخانه‌ها را رونق داده و از نور مصنوعی به جای آفتاب استفاده کنند. به طوری که اتحادیه گل و گیاه این کشور، سالانه ۵,۵ میلیارد یورو صادرات دارد و تولیدکنندگان هم مشکلی از بابت تامین نهاده یا بازار فروش نداشتند.

حجتی در ادامه یاداورشد : هم گرایی وهم افزایی، اساس کار در حوزه کشاورزی بویژه در سازمان تعاون روستایی است که ماهیت اصلی آن کار جمعی می باشد و برای تحقق نقش آفرینی جمعی، باید به تفاهم فکری واشتراک نظر در اهداف ورسالت ها رسید

وی گفت : موفقیت سازمان تعاون روستایی در اتخاذ نگرش جمعی به جای نگرش فردی است و اصلی ترین رسالت سازمان تعاون روستایی، نهاد سازی است واین امر باید در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انجام شود و نهاد سازی فرهنگی به معنای تقویت وحاکمیت نگرشی ونگاهی که بر اساس آموزه های دینی، کارجمعی، تعاون وخیر خواهی جمعی رابه جای منفعت طلبی نهادینه نماید.

حجتی در پایان با تاکید بر اینکه کشاورزان و روستائیان از شریف‌ترین، زحمتکش‌ترین و مقرب‌ترین بندگان خدا هستند، گفت: تعاونی‌ها باید به دنبال حل مشکل مردم باشند، قبل از اینکه مردم به آنها رجوع کنند. بنابراین اگر بتوانیم سفره مردم را هرچه بیشتر پررنگ کنیم، کار و عمل ما ارزشمندتر خواهد بود.