۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

همه آنچه که باید درباره بیماری مشترک سل دامی بدانیم

۲۲ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴
کد خبر: 244165
همه آنچه که باید درباره بیماری مشترک سل دامی بدانیم

سل یکی از بیماری­های عفونی مشترک بین انسان و دام است. این بیماری نیز مانند بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصول سرد بیشتر تظاهر می کند. سل از جمله بیماری­ های مهم نشخوارکنندگان به ویژه گاو و بز در سراسر جهان و ایران به شمار می رود که از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی جامعه اهمیت دارد.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛  بیماری سل علاوه بر انسان و نشخوارکنندگان، حیوانات خانگی و حیات وحش را نیز مبتلا می­کند، لذا امر کنترل و مبارزه با این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتقال این بیماری از حیوانات به انسان و دام به راحتی اتفاق می افتد. باکتری سل عمدتاً از راه تنفس وارد بدن می شود اما از طریق ترشحات بدن دام بیمار، زخم های پوستی، خوردن آغوز آلوده و شیر آلوده نیز قابل انتقال است، به همین دلیل سازمان دامپزشکی همواره در حال پایش این بیماری است.

سازمان دامپزشکی در کشور ما مانیتورینگ بیماری سل در دامداری‌ها را با استفاده از تست توبرکولین مقایسه ای انجام می دهد. انجام تست توبرکولین مقایسه ای با تزریق توبرکولین مرغی و پستانداری  و در ناحیه گردن به صورت داخل جلدی انجام می شود. سپس ناحیه تزریق بعد از گذشت 24 تا 72 ساعت بررسی یا به اصلاح قرائت می شود.

حیواناتی که نتایج تست در آنها مثبت میباشد به کشتارگاه فرستاده شده و قسمتی از لاشه یا کل آن حذف می گردد.

دامداران چگونه سل را تشخیص دهند؟

 تشخیص بیماری در مراحل اولیه از روی نشانه های بالینی در دام زنده مشکل است. اما با پیشرفت بیماری نشانه­ هایی از قبیل لاغری، کاهش وزن، سرفه و کاهش مقدار شیر دیده می­ شود. در مراحل نهایی بیماری لاغری مفرط و اختلال تنفسی اتفاق می افتد. علاوه بر این علائم مشکلات رحمی و ورم پستان سلی نیز ممکن است دیده شود.

راههای پیشگیری سل گاوی چیست؟

دامداران می توانند با اقدامات مدیریتی و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای از جمله پاکسازی و ضدعفونی  محیط و محدود کردن تردد دامهای پر خطر، مبارزه با جوندگان از سرایت سل گاوی پیشگیری کنند . در برنامه کنترل سل گاوی کشور دامهای آلوده شناسایی و کشتار می شوند و اطلاع رسانی در منطقه آلوده انجام می شود و این امر می تواند به دامداران برای اقدامات بهتر و  جلوگیری از انتقال بیماری کمک کند.