۰ نفر

رییس موسسه علوم تحقیقات شیلات کشور عنوان کرد:

با ایجاد ۱۰مرکز پرورش ماهی تیلاپیا در بافق یزد موافقت شد/ واردات سالانه ۲۰میلیون دلار ماهی تیلاپیا/ توسعه پرورش تیلاپیا مانعی برای ماهی قزل‌آلا نیست

۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 243227
با ایجاد ۱۰مرکز پرورش ماهی تیلاپیا در بافق یزد موافقت شد/ واردات سالانه ۲۰میلیون دلار ماهی تیلاپیا/ توسعه پرورش تیلاپیا مانعی برای ماهی قزل‌آلا نیست

رئیس موسسه علوم تحقیقات شیلات کشور گفت: سازمان محیط زیست کشور با بررسی نتایج تحقیقات ممنوعیت پرورش ماهی تیلاپیا در بافق یزد را لغو و مجوز ۱۰ کارگاه پرورش تلاپیا در این منطقه را صادر کرد.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ محمد پورکاظمی امروز در نشست خبری که با هدف برطرف شدن ابهامات پرورش ماهی تیلاپیا درکشور برگزار شد، افزود: با توجه به استقبال مردم از ماهی تیلاپیا سالانه ۲۰ میلیون دلار ارز برای واردات این نوع ماهی از کشور خارج می شود، در حالی که با توجه به تنوع اقلیمی امکان تولید این ماهی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی پرورش این ماهی در کشور را تهدیدی برای محیط زیست می دانند، اظهار کرد: سازمان محیط زیست تیلاپیا را ماهی مهاجم می داند و معتقد است پرورش آن در آبهای آزاد سبب از بین رفتن ذخایر بومی می‌شود اما باید گفت نوع پرورشی این ماهی در استخره های بسته نگهداری می شود و امکان ورود به آب های آزاد را ندارد.

پورکاظمی یادآور شد: مخافت سازمان محیط زیست با پرورش این ماهی در حالی است که سالانه 12 هزار تن ماهی به ارزش 20 میلیون دلار به کشور وارد می‌شود و ما می‌توانیم با ایجاد استخره های بسته تولید آن را در کشور انجام دهیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه با توجه به پرورش روزافزون ماهی قزل‌آلا و صادرات آن، آیا تولید ماهی تیلاپیا مانعی برای پرورش ماهی قزل‌آلا نیست؛ گفت: قزل‌آلا یک ماهی بسیار عالی و بازارپسند است و اکنون روسیه متقاضی ماهی قزل‌آلای پرورشی ایران با وزن بالای یک کیلوگرم است و اگر بازار صادرات ما به بالای رقم 150 تا 160 هزار تن برسد، دیگر نگرانی برای تولید ماهی تیلاپیا وجود ندارد.

رئیس موسسه علوم تحقیقات شیلات کشور درباره کیفیت ماهی تیلاپیا و مسائل مطرح شد پیرامون آن، گفت: تیلاپیا ماهی پرچربی نیست، بلکه دارای چربی کم و متوسط است ضمن اینکه برخی از مواد مغذی مانند اومگا 3 نیز در آن وجود دارد.

پورکاظمی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مراکز غیر مجاز تولید این نوع ماهی، بیان کرد: قطعاً وقتی امکان پرورش رسمی یک نوع محصولی در کشور وجود ندارد مزارع غیررسمی و زیرزمینی پرورش آن ایجاد می شود.

پورکاظمی ادامه داد: البته ما آماری رسمی از مزارع غیر مجاز پرورش تیلاپیا نداریم چراکه آنها برای ارائه اطلاعات با ما همکاری نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: این نوع ماهی با ذائقه ایرانی سازگار است و برای کشوری چون ما که سعی داریم مصرف سرانه ماهی را از 10 کیلوگرم که نصف سرانه جهانی است به 20 کیلوگرم برسانیم گزینه مناسبی است.

به گفته پورکاظمی ، اکنون سالانه 516 تن ماهی تیلاپیا در دنیا تولید می‌شود که 140 کشور جهان آن را مصرف می‌کنند اما ما هنوز هم امکان تولید این ماهی را در کشور توسعه دهیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات کشور از طرحی برای پهنه‌بندی نقاط مختلف کشور برای پرورش ماهی تیلاپیا خبر داد و گفت: در این طرح که شامل مناطقی از شمال و مرکز کشور می شود با کار کارشناسی پایش را بر مبنای اصول صحیح انجام می‌دهیم تا نکات زیست‌محیطی در آن رعایت شود.

پورکاظمی در پایان سخنان خود گفت: یک هیأت ویتنامی که به ایران آمده بودند پس از بررسی شرایط، اعلام کردند که اگر تیلاپیا با این شرایط مناسب تولید شود قیمت صادراتی آن کمتر از کیلویی 7 دلار نخواهد بود.

در ادامه این نشست حسین عبدالحی، معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران، با بیان اینکه سال گذشته 459 هزار تن تولید انواع آبزی در کشور داشته‌ایم، افزود: ایران در منطقه رتبه نخست تولید آبزیان را دارد.

وی به گزارش فائو در مورد تنوع انواع آبزیان در دنیا اشاره کرد و گفت: 560 گونه آبزی در دنیا قابل پرورش است که تیلاپیا یکی از این گونه‌ها ست و با توجه به ویژگی های دارد پرورش آن اخیر به سرعت در حال توسعه است.

عبدالحی یادآور شد: هم‌اکنون برخی از گونه‌های بومی کشور در مؤسسه تحقیقات در حال بررسی است تا بتوانیم آن را وارد چرخه تولید و مصرف کنیم که نمونه آن انواع ماهیان خاویاری است.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران تنها مرجع صدور مجوز را سازمان شیلات کشور عنوان کرد و افزود: تا به حال مجوزی را برای پرورش رسمی ماهی تیلاپیا صادر نکرده است.

عبدالحی در پایان بیان کرد: هیچ مزرعه پرورش ماهی حق ندارد تا قبل از صدور مجوز اقدام به پرورش این نوع ماهی کند و اگر متوجه این موضوع شویم پروانه‌اش را باطل می‌کنیم.