۰ نفر

واگذاری ۲۰۰هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام به کشاورزان

وزیر کشاورزی: بابت وضعیت قیمت شیر شرمنده دامداران و مردم هستم/ قیمت تخم‌مرغ در ایران از متوسط جهان بسیار کمتر است

۱۱ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۳۳
کد خبر: 241565
وزیر کشاورزی: بابت وضعیت قیمت شیر شرمنده دامداران و مردم هستم/ قیمت تخم‌مرغ در ایران از متوسط جهان بسیار کمتر است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون بیش از ۱۵۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری و به کشاورزان تحویل داده شده که تا پایان سال از ۲۰۰ هزار هکتار عبور خواهد کرد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ محمود حجتی  امروز در مراسم سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی با تاکید بر اینکه بهره برداران نمونه نویدبخش کشاورزی آینده کشور هستند، افزود: باید از کشاورزان پیشرو قدردانی شود چرا که آن‌ها به ما درس‌های زیادی می‌آموزند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان نسبت به پیشرفت علم و دانش روز بی‌تفاوت بود، اضافه کرد: دستاوردهای بشر در علم و تکنولوژی تمامی ندارد و هر روز به آن اضافه می‌شود؛ بنابراین رسیدن به هر مرحله‌ای نباید ما را از تلاش مضاعف باز دارد چراکه همیشه مراحل بالاتری نیز در تمام حوزه‌ها وجود دارد.

حجتی ادامه داد: یکی از مسیرهای اساسی پیشرفت در کشاورزی استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان است که باید در این زمینه از نیروهای جوان تحصیل‌کرده استفاده کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: نخستین و مهم‌ترین بحثی که در بخش کشاورزی باید به آن توجه کرد تولید پایدار است چرا که باید منابع گران‌بهای آب و خاک را حفظ کرد.

 حجتی تاکید کرد: ما امروز به‌گونه‌ای با محیط زیست و منابع طبیعی رفتار نکنیم که برای آیندگان گرفتاری ایجاد شود و امنیت آن‌ها را از بین ببریم.

وی اصل مهم دیگر در تولید را توجه به افزایش بهره‌وری عنوان کرد و گفت: با استفاده از تکنولوژی و ابزاری که در اختیار کشاورزان است می توان بهره‌وری را بهبود بخشید و در شرایط کم آبی و محدودیت‌های پیش رو تولید را افزایش داد.

حجتی یادآور شد: ظرفیت‌های مغفول زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد که می‌توانند بخش عمده مشکلات را از سر راه این بخش بردارند از جمله این ظرفیت‌ها؛ تنوع اقلیمی است که به ما امکان تولیدات متنوع را می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ دوره‌ای به اندازه دوره فعلی در بخش آب و خاک سرمایه‌گذاری نشده است، گفت: حتی وقتی اعتبارات کشور اندک بود مسئولان ارشد نظام برای این بخش کم نگذاشتند و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی برای افزایش بهره‌وری آب و حفظ منابع طبیعی انجام گرفت.

حجتی ادامه داد: به‌عنوان مثال طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام؛ ۲۳۰ هزار هکتاری استان‌های غربی و شمال غربی و سطح ۴۶ هزار هکتاری سیستان، از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها است که تمام آن‌ها با سیستم‌های نوین آبیاری و زهکشی و برای کشاورزان مهیا می‌شود.

وی یادآور شد: طبق آخرین آمارها، ۱۵۴ هزار هکتار از سطح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان تحویل کشاورزان شده و این عدد تا پایان سال جاری از ۲۰۰ هزار هکتار نیز عبور کند.

حجتی اظهار کرد: از آذرماه ۱۳۹۲ تاکنون یک خط اعتباری پیوسته برای مکانیزاسیون زیربخش‌های کشاورزی ایجاد شده و امروز کشاورزی نیست که برای تهیه ابزار مورد نیاز خود با مشکل تأمین اعتبار روبه‌رو باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سابقه تاریخی کم آبی در ایران، گفت: اقلیم ایران در گذشته‌های دور کم‌آب و خشک بوده و تاریخ کشور مملو از بحث‌های بی‌بارانی و قحطی است، با این حال اجداد ما با همین محدودیت‌های اقلیمی روزگار گذرانده و شرافتمندانه در این مملکت زندگی کرده‌اند.

حجتی تاکید کرد: البته نباید دخالت‌های بی‌مورد انسان‌ها را در طبیعت نفی کرد و امید می‌رود که با تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی، نسل بشر خسارت‌های عرصه طبیعی را به حداقل برساند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه درباره مشکلات معیشتی کشاورزان و اقداماتی که در دستور کار است، گفت: آنچه در ارتباط با کشاورزان وجود دارد این است که ما یاور و مددکار و در کنار کشاورزان باشیم تا کشاورز با لحاظ تولید پایدار و مسائل زیست‌محیطی و تکیه بر علم و دانش روز از آب و خاک و از فرصتی که در اختیار آن ها قرار گرفته بهره‌وری اقتصاد‌ی‌تر داشته باشد.

وی افزود: با افزایش بهره‌وری، تولید بیشتر و نگاه پایدار به آینده درآمد کشاورزان نیز افزایش خواهد یافت.

حجتی علت گرانی تخم مرغ را گسترش آنفلوانزا عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته و امسال با شروع بیماری آنفلوآنزا روبه‌رو بودیم که این اتفاق موجب کمبود در عرضه تخم مرغ  و افزایش قیمت شد.

وی یادآور شد: سعی کردیم بخشی از نیاز خود را با واردات تامین کنیم تا قیمت‌ها را با تخم مرغ های وارداتی کاهش دهیم.

حجتی درباره وضعیت بازار نهاده‌های دام و طیور در بازار و اختصاص ارز مبادله‌‌ای برای آنها اظهار کرد: امروز محصول نهایی طیور در کشور قیمت پایین‌تری از نرخ‌های جهانی دارد، چرا که به عنوان مثال هر کیلوگرم گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار جهانی دو تا 2.2 دلار است که در ایران ارزان‌تر است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت لبنیات نیز گفت: در تامین مسائلی مانند لبنیات مشکل تولید نداریم و فرآورده‌های لبنی از شیر تولیدی دامداران داخلی تامین می‌شود و حتی قیمت شیر خامی که از کشاورزان خریداری می‌شود از قیمت مصوب آن کمتر است.

وی اضافه کرد: این شرایط موجب شده دامداران متضرر شوند و محصولات خود را کمتر از نرخ‌های جهانی عرضه ‌کنند و خود را به زحمت خود را سرپا نگه دارند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: شرمنده دامداران به دلیل مشکلاتشان و مردمی که نمی‌توانند شیر بخرند هستم اما، امیدوارم از طریق راهکارهای کارشناسی مشکلات دامداران را حل و مصرف شیر را در کشور افزایش دهیم تا همه مردم جامعه بتوانند از این ماده مغذی استفاده کنند.