۰ نفر

طرح ایجاد ۳۰۰هزار شغل در مناطق روستایی

۱۰ دی ۱۳۹۶، ۹:۵۳
کد خبر: 241253
طرح ایجاد ۳۰۰هزار شغل در مناطق روستایی

معاون رئیس جمهور گفت: با ابلاغ دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری، حدود ۱۲هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستائیان و عشایر پرداخت می شود که ۳۰۰هزار شغل می‌توان ایجاد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری دربرنامه تیتر امشب گفت: بسته های آموزشی، مشاوره ای، بازاریابی و تسهیلات اداری و بانکی از جمله سازو کارهای این تسهیلات برای ایجاد اشتغال است.

ابوالفضل رضوی افزود: مهم اصول کلی طرح هاست که باید در طرح ها اشتغال پایدار، سود داشته و باید طرح ها دارای درامد مکفی باشد و محصولات نیز به مصرف داخل و خارج کشور برسد اما اینکه در کدام استان باشد فرق دارد. مثلا در استان کرمانشاه به کشاورزی و در سمنان بیشتر به گردشگری و صنایع فراوری توجه می شود همچنین در این طرح ها باید طرح های دانش بنیان که دارای ارزش افزوده است مورد توجه باشد.

او گفت: ما با بنیاد مستضعفان و بانک سینا کار کرده و 1600 میلیارد تومان در مدت یکسال به صورت تسهیلات با سود 8 درصد در اختیار کشاورزان قرار داده و 340 میلیارد تومان از محل بانک پارسیان در نظر گرفته ایم. هزینه سرانه اشتغال روستایی 40 میلیون تومان شده است که در صنایع دستی، گردشگری و پرورش ماهی در قفس و صنایع معدنی و غیره است که اگر سرانه 12 هزار میلیارد تومان را به 40 میلیون تومان بسنجیم توانایی ایجاد 300 هزار شغل را داریم.

رضوی در ادامه درباره بازار فروش نیز گفت: واحدی در استان ها مشخص کرده ایم که واحدها مشکلی نداشته باشند. بسته ای برای سرمایه گذاری، بسته مشاوره ای و بسته بازاریابی هم در نظر گرفته شده است. تسهیلات مالی تنها کفایت نمی کند و در کنار آن نیز باید تسهیلات بانکی نیز باشد تا طرح ها موفق شوند، در این طرح به بازاریابی توجه بیشتر و خرید کالای تضمینی نیز دیده شده است. وقتی بیش از 12 هزار میلیارد تومان پوشاک به صورت قاچاق وارد مرز می شود اگر برنامه ریزی ها درست باشد می توان اشتغال بیشتری ایجاد کرد.

رضوی گفت: سازمان برنامه بودجه و معاونت توسعه و معاونت استانداری ها کارهای صدور مجوز را انجام می دهند که روند کار بسیار تسهیل شده است. زمان صدور مجوز نیز خیلی کوتاه شده است با اجرای این کار بانک ها نیز یک ماه فرصت دارند که درباره طرح نظر خود را ارائه کند.

او درباره پرداخت تسهیلات گفت: تا سه سال اصلا هیچ اقساطی پرداخت نمی شود و بعد از آن تا شش سال زمان می برد که کل اقساط پرداخت شود. سه هزار میلیارد تومان اعتبار بانک کشاورزی خواهد بود که 45 درصد طبق قانون به این بانک تعلق می گیرد. بانک توسعه تعاون نیز 500 میلیارد تومان، پست بانک هزار میلیارد تومان و صندوق کارآفرینی امید نیز 1500 میلیارد تومان اعتبار خواهد داشت که با توجه به مراحل انجام شده باید از این هفته طرح ها برای اقدامات عملی شروع کنند.