۰ نفر

انتقال دانش فنی کشاورزی به بخش غیردولتی

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۴۶
کد خبر: 238319
انتقال دانش فنی کشاورزی به بخش غیردولتی

در آئین اختتامیه هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، مراسم انعقاد ۳۱ قرارداد انتقال فناوری و دانش فنی به بخش غیر دولتی برگزار شد.

در این مراسم که سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تعداد ۴ تفاهم نامه و قرارداد انتقال فناوری و دانش فنی شرکت داشت تعدادی از نمایندگان بخش دولتی قراردادهایی را با سازمان به امضاء رساندند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، از طرف پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی "واگذاری دانش فنی تولید و تکثیر کود زیستی حاوی سویه میکروبی Streptomyces rimosus C-۲۰۱۲" به شرکت زیست گوهر نامدار پژواک، از طرف موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر "واگذاری دانش فنی تولید بذر اسفناج رقم ورامین ۸۸"به شرکت آرتا توسعه پایدار، از طرف موسسه تحقیقات علوم باغبانی (پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری) "همکاری مشترک در تجاری سازی ارقام جدید، متحمل به بیماری آتشک و برتر گلابی" با شرکت کرانه، از طرفی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور "واگذاری دانش فنی تولید بذر گندم رقم سائین" به شرکت ذرت سبلان به امضاء رسید.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ضمن تبریک به خاطر موفقیت هایی که پژوهشگران، فناوران، شرکتهای جوان و کلیه کسانی که با عشق و علاقه و زحمات فراوان به رونق نمایشگاه افزودند و آرزوی توفیق بیشتر برای کسانی که زحمت زیادی متقبل شدند، نمایشگاه سال جاری را از بهترین نمایشگاه ها در حوزه فناوری نامبرد و آن را باعث مباهات دانست.

دکتر علی غلامی اظهار داشت: نگاه به این رویداد و سیر تحول و تغییری که اتفاق افتاده بسیار امیدوار کننده است و می توان گفت یک حرکت نو به لحاظ سابقه تاریخی در کشور اما پرشتاب در عرضه دستاوردهای علمی و پژوهشی ایجاد شده است.

وی با اشاره به نقطه عطفی که در فعالیت های علمی و پژوهشی کشور بوجود آمده بیان کرد: این موضوع که ما از یک سیر طولانی در حوزه آموزش محور بودن دانشگاه ها، به سمت دانشگاه های آموزش محور و پژوهش محور برخوردار شده ایم بسیار مهم می باشد.

دکتر غلامی این موضوع را که حاصل دستاوردهای فناوران، قابل تبدیل به ثروت شده را ارج نهاد و افزود: این حرکت جزء برنامه های سال گذشته کشور بود که براساس اسناد قانونی و وظائفی که برای ما ترسیم شده انجام شد و این نوید را می دهد که اهداف ما قابل دستیابی است.

وی تعداد ۷۰ قرارداد تجاری سازی شده این نمایشگاه را کار ارزشمندی برشمرد و اظهار کرد: ارزش این قراردادها برای تجاری سازی و نوآوری بسیار امیدوارکننده بوده و جهش خوبی را به صورت طبیعی و با تحلیل آمار ها نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

دکتر متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان و دبیر نمایشگاه طی سخنانی ساختار علم و فناوری کشور را رو به صعود برشمرد و تکیه بر نقشه جامع علمی کشور و رهنمودهای رهبری بر نقش موثرتر علم و فناوری در اقتصاد کشور را یادآور شد.

وی طی گزارشی با تشریح اقدامات و کارهایی که طی هفته جاری در نمایشگاه و سامانه الکترونیکی ثبت فناوری ها انجام شد از ۱۲ غرفه برتر نمایشگاه تقدیر نمود و محورهای اصلی انتخاب این غرفه ها را شامل نحوه طراحی، حضور کمی و کیفی، تسلط به زبان بین المللی، طرح های تجاری سازی و سایر موارد برشمرد و با توضیح در مورد ۷۱ فقره قراردادهای تجاری سازی شده در طول این نمایشگاه، رشد آن را در سالجاری سه برابر عنوان داشت. دکتر متقی حجم مالی قراردادهای سال جاری را ۲۰۹۱ میلیارد ریال بیان کرد و اظهار داشت امروز ۳۱ مورد قرارداد جهت فرهنگ سازی بیشتر و ایجاد رقابت بین شرکتها در آئین اختتامه به امضاء می رسد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تقدیر از فناوران، پژوهشگران، دانشجویان و مدعوان جلسه بیان داشت که امسال در بسیاری از حوزه های تخصصی، طرح و محصول شرکت داشتند که شامل حوزه فنی مهندسی، پزشکی، علوم پایه، هنر، علوم انسانی ، بهداشت و سلامت بود که این گستردگی بسیار امید بخش می باشد.

دکتر مسعود برومند افزود: حضور دانشگاه ها و پارکهای فناوری نشان می دهد در بحث تجاری سازی و تبدیل ایده به محصول تلاش زیادی صورت گرفته و جوانان به مشکلات مردم توجه کرده اند.

در ادامه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نمایندگان دانشگاهها، سازمانها، مراکز آموزش، پارک های علم و فناوری و صندوق پژوهش از ۱۲ غرفه برتر نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار تقدیر به عمل آمد و در بخش دوم با حضور نمایندگان موسسه های تحقیقاتی تعداد ۳۱ قرارداد و تفاهم نامه با بخش غیر دولتی به امضاء رسید.