۰ نفر

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین خبر داد:

پیش‌بینی ثبات قیمت خشکبار و آجیل شب یلدا / خودداری اتحادیه از اعلام قیمت‌ها

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۲۹
کد خبر: 238073
پیش‌بینی ثبات قیمت خشکبار و آجیل شب یلدا / خودداری اتحادیه از اعلام قیمت‌ها

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان با بیان اینکه افزایش قیمت ۲۵درصدی خشکبار و آجیل مربوط به ۲ماه گذشته است، افزود: پیش‌بینی می‌شود قیمت این اقلام در شب یلدا بدون تغییر باقی بماند و بازار با ثباتی را در چند روز آینده تجربه کنیم.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ مصطفی احمدی امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه امسال نیز کمبودی در بازار خشکبار و آجیل نداریم، گفت: هر چند نسبت به سال گذشته تولید پسته کاهش یافته است اما عرضه آن در بازار داخل به میزان کافی انجام شده و مشکلی از لحاظ کمیت و میزان عرضه سایر خشکبار و آجیل نیز نداریم.

وی درباره دلایل افزایش 25 درصدی قیمت خشکبار و آجیل در 2 ماه گذشته، اظهار کرد: افزایش قیمت پسته و بادام نسبت به سال گذشته، توقف ثبت سفارش واردات بادام هندی، افزایش 40 درصدی تعرفه واردات و نیز افزایش نرخ دلار از جمله دلایلی هستند که موجب افزایش قیمت آجیل و خشکبار شده اند.

احمدی یاد آور شد: با اینکه بادام هندی از جمله اقلامی است که در ایران مصرف بالایی دارد اما اجازه ورود قانونی داده نشده است و این امر به تنهایی تاثیر زیادی در افزایش قیمت خشکبار و آجیل داشته است.

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان در پاسخ به این پرسش که چرا اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان مانند سال گذشته قیمت این اقلام را اعلام نکرده است، گفت: سال گذشته اتحادیه قیمت کف و سقفی را برای اقلام پر مصرف خشکبار و آجیل اعلام کرد اما، در شب یلدا قیمت در بازار به پایین تر از قیمت اعلامی اتحادیه رسید و این اتفاق مشکلاتی را ایجاد کرد که باید از تکرار آن جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه قیمت اقلام با توجه به عرضه و تقاضا و کیفیت آن مشخص می‌شود و می تواند متغیر باشد.

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان با اشاره به قانون قیمت گذاری اتحادیه، اظهار داشت: بر طبق قانون قیمت گذاری اتحادیه 10 درصد سود خرده فروشی و در صورت فرآوری آجیل 10 درصد هزینه فرآوری به قیمت اصلی اقلام اضافه می شود که این درصدها باید در فاکتور فروش ذکر شود و برای بازرسان و مشتریان قابل رویت باشد.

احمدی به مردم هشدار داد؛ برای حفظ سلامتی از دستفروشان و مغازه های بدون مجوز، آجیل خریداری نکنند چرا که برخی از سودجویان در ایام خاص به صورت موقت وارد بازار می‌شوند و محصولات بی کیفیت را با قیمت های غیر واقعی عرضه می کنند که این امر می تواند نتایج جبران ناپذیری را با ایجاد مسمومیت های شدید به همراه داشته باشد.

 رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنیم از محل های عرضه که مجوز اتحادیه دارند خرید کنند تا در صورت بروز مشکل، اتحادیه و ارگان های ذیربط به آن رسیدگی کنند.

احمدی در پایان با یادآوری اینکه از 2 سال گذشته شکایات در اتحادیه و اتاق اصناف بررسی می‌شود، گفت: کارشناسان و بازرسان اتحادیه نظارت خود را در شب یلدا بر قیمت و کیفیت اقلام عرضه شده در بازار افزایش می دهند و مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در قیمت و کیفیت شکایات خود با اتحادیه به شماره 33112313 و یا اتاق اصناف به شماره 124 اطلاع دهند.