۰ نفر

رییس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد:

آب و خاک کشور ظرفیت افزایش جمعیت ندارد/ این نسل یکی از بدترین نسل‌های سرزمین ما است

۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۸
کد خبر: 236787
آب و خاک کشور ظرفیت افزایش جمعیت ندارد/ این نسل یکی از بدترین نسل‌های سرزمین ما است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه با توجه به ظرفیت آب و خاک کشور امکان افزایش جمعیت وجود ندارد، گفت: برنامه ششم توسعه خارج از ظرفیت های و امکانات موجود کشور است و با شرایط ما سازگار نیست.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ عیسی کلانتری در مراسم روز جهانی خاک، اظهار داشت: در گذشته 15 تا 20 میلیون نفر جمعیت در کشور وجود داشت و هرچه خواستیم آب و خاک را استفاده کردیم اما، با افزایش جمعیت نیازها اضافه و منابع با ارزش محدود شده است.

 وی ادامه داد: اکنون جمعیت به 80 میلیون نفر رسیده است و برای خیلی‌ها شاید اهمیت نحوه استفاده از منابع محدود هنوز اهمیت پیدا نکرده باشد.

کلانتری با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان، بیان کرد: نباید تسلیم همه توصیه‌های تصمیم‌گیران باشیم و به هر قیمتی همچون از بین رفتن و فرسوده شدن خاک تولید را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: نباید بر این مسئله تاکید و اصرار کنیم که چون کشور بزرگی داریم می‌توانیم به هر تعداد افزایش جمعیت، تولید کشاورزی داشته باشیم چراکه ظرفیت تولید قابل افزایش نیست و با این فرهنگ مصرفی که داریم چیزی برای نسل‌های بعد باقی نمی‌ماند.

کلانتری افزود: حتی اگر برداشت و مصرف آب، نصف شود و بهره‌وری را تا سه برابر افزایش دهیم، نهایتا ۲۵ درصد به میزان تولید اضافه می‌شود و این میزان برای خودکفایی ۸۰ میلیون نفر کفایت نمی‌کند بنابراین خودکفا شدن امکانپذیر نیست و نباید بر آن تاکید کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید بر اینکه باید مشخص شود چقدر ظرفیت آب و خاک داریم، خاطر نشان کرد: وقتی از بالا بدون توجه به ظرفیت ها میزان تولید را تحمیل می کنند نتیجه آن تخریب محیط‌زیست می شود.

وی یادآور شد: زمانی که تعداد چاه‌ها در یک سرزمین افزایش می‌یابد و میزان دریافتی کاهش پیدا می‌کند به معنای این است که به ورشکستگی آبی رسیده است.

وی با بیان اینکه استفاده بی رویه از آب، خاک را نیز فرسوده و نمک را به خاک زراعی تحمیل کرده است، افزود: وقتی که نیاز به گوشت داریم با افزایش جمعیت دام پوشش گیاهی را از بین می بریم و با این کار خاک را آماده فرسایش می کنیم، بنابراین با یک رفتار نادرست در زنجیره ای که همه حلقه های آن به هم پیوسته هستند با محیط زیستی روبه رو می شویم که از تهدیدپذیر است.

کلانتری اضافه کرد: محیط زیستی که تهدیدپذیر باشد به زودی از بین می رود مانند یوزپلنگ و گونه های ارزشمند گیاهی و حیوانی دیگر که در حال از بین رفتن هستند.

وی با تاکید بر اینکه این نسل یکی از بدترین نسل های سرزمین ما بوده و چیزی برای نسل های بعد باقی نگذاشته است، گفت: محیط زیستی که باید پاسخگوی حق و حقوق نسل های آینده باشد با رفتار ما بدهکار نسل فعلی هم شده است و چیزی برای نسل بعد باقی نمانده است.

کلانتری با بیان اینکه باید مواظب باشیم که خاک این مرز و بوم را به راحتی از دست ندهیم، گفت: مشکلات ما با ردیف بودجه و تشکیلات و راه‌اندازی وزارتخانه‌های خاک، جنگل یا محیط زیست درست نمی‌شود بلکه باید روی فرهنگ مردم کار کنیم و به آنها حقیقت را بگوییم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلودگی هوا در کلان‌شهرها، مدیریت پسماندها، ساماندهی تالاب‌های خشک شده و مقابله با ریزدگردها که حاصل از فرسایش خاک است، از اصول اساسی محیط زیستی بوده که مورد تاکید رئیس‌جمهور است و خوشبختانه ایشان بر مسائل محیط زیستی تاکید ویژه‌ای دارد.

 کلانتری در پایان تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع تولید غذایی کشور، افزایش جمعیت تنها منوط به واردات ممکن است اما اگر با تفکر افزایش تولید باشد، امکانپذیر نیست.