۰ نفر

استفاده از شناسه کالا و برچسب اصالت برای برنج‌ اجباری شد

۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶
کد خبر: 233665
استفاده از شناسه کالا و برچسب اصالت برای برنج‌ اجباری شد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: بر اساس تصمیم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و با هدف شفافیت در بازار، ممانعت از عرضه کالای قاچاق و تقلبی، استفاده از شناسه کالا و کدرهگیری و الصاق برچسب اصالت برای برنج‌های وارداتی از ابتدای آذر اجباری شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، مسیح کشاورز اظهار کرد: بر اساس تصمیم  شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و با هدف شفافیت در بازار، ممانعت از عرضه کالای قاچاق و تقلبی، ایجاد نظام پاسخگویی و رعایت حقوق مصرف کنندگان اتخاذ شده‌است.

وی با بیان اینکه این تصمیم در راستای مصوبه مجلس شورای اسلامی برای ارتقاء سطح کیفی، بهداشتی و سلامت تمامی محصولات سلامت محور اتخاذ شده‌است، تصریح‌‌کرد: براساس این مصوبه تمامی واردکنندگان برنج موظف هستند، از ابتدای آذرماه جاری و همزمان با بازگشایی ثبت سفارش و واردات برنج، به این مصوبه عمل کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ادامه داد: براساس این مصوبه برنج‌های وارداتی که فاقد شناسه کالا و برچسب اصالت نباشند از گمرکات کشور ترخیص نشده و اجازه مصرف دریافت نمی‌کنند.

کشاورز با اشاره به اینکه این مصوبه مشمول تمامی واردکنندگان برنج می‌شود، اظهارداشت: در صورتی که واردکنندگان این قانون را رعایت نکنند، واردات آنها جنبه غیرقانونی پیدا کرده و مجرم تلقی می‌شوند و با محصولات واردات شده مانند کالای قاچاق برخورد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه انجمن واردکنندگان برنج ایران و تمامی اعضای آن از این مصوبه استقبال می‌کنند، افزود: این امیدواری وجود دارد که با اجرایی شدن این قانون، واردات غیرقانونی و قاچاق برنج به صفر رسیده و شفافیت در بازار به حداکثر برسد که این مهم خواسته همه تجار و واردکنندگانی است که به صورت قانونی و رسمی فعالیت می‌کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در ادامه به الزام اجرای این مصوبه از سوی شرکت‌‌های تعاونی‌ مرزنشینان اشاره کرد و توضیح‌ داد: علاوه بر شرکت‌های واردکننده برنج، مرزنشینانی که در قالب شرکت‌های تعاونی اقدام به واردات برنج می‌کنند، نیز از این پس باید نسبت به دریافت شناسه کالا و کد رهگیری و همچنین الصاق برچسب اصالت اقدام کنند.

وی گفت: الزامی شدن اجرای این قانون برای شرکت‌های تعاونی مرزنشینان به این معنی است که برنج‌های وارداتی از مسیر نیز باید چون دیگر برنج‌های وارداتی دارای عنوان تجاری و برند مشخص باشند.

کشاورز ادامه‌‌داد: بنابر الزامات اجرای این مصوبه قانونی، شرکت‌های تعاونی مرزنشینان نیز چون دیگر شرکت‌های واردکننده باید شخصیت و هویت مشخص داشته باشند و هر شرکت با مسؤلیت خود اقدام به واردات برنج کند.

وی اظهارداشت: علاوه بر شناسه کالا، کد رهگیری و برچسب اصالت، شرکت‌های تعاونی مرزنشینانی باید روی بسته‌بندی برنج‌های خود جمله "با استفاده از تسهیلات تعاونی‌های مرزنشینان را نیز قید کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران تأکیدکرد: اگرچه افزایش قوانین و مقررات ناظر بر واردات برنج، موجب سخت‌تر و شاید طولانی‌تر شدن مسیر و زمان واردات شود، اما موجب افزایش کیفیت، بهداشت و سلامت برنج‌های وارداتی می‌شود، که خواسته تمامی فعالان قانونی و رسمی بازار است.

وی گفت: انجمن واردکنندگان برنج ایران به عنوان تنها تشکل فعال در این حوزه تمام توان خود را برای همراهی با نهادهای مسؤل و مجری این قانون به کار خواهد گرفت تا این مصوبه با زمان کمتر و دقت بالاتر اجرایی شود.