۰ نفر

تمدید ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در کمیسیون منابع آبی خزر

۳ آذر ۱۳۹۶، ۹:۱۸
کد خبر: 233435
تمدید ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در کمیسیون منابع آبی خزر

اجلاس کمیسیون منابع زنده آبی دریای خزر با امضای پروتکل همکاری پنج جانبه به کار خود در جمهوری آذربایجان پایان داد.

اجلاس کمیسیون منابع زنده آبی دریای خزر با امضای پروتکل همکاری پنج جانبه به کار خود در جمهوری آذربایجان پایان داد. نمایندگان پنج کشور حاشیه دریای خزر در باکو پس از سه روز بحث و تبادل نظر، راهکارهای حفاظت و بهره برداری بهینه منابع زنده آبی دریای خزر را بررسی و با امضای پروتکلی همچنان، صید تجاری ماهیان خاویاری را در این دریا ممنوع اعلام کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «مرتضی مهران پور» رئیس گروه امور بین الملل و سازمان های تخصصی شیلات ایران» تمدید ممنوعیت صید ماهیان خاویاری دریای خزر را از مهمترین مصوبات این اجلاس اعلام کرد و گفت ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در این دریا از سال 2010 میلادی به مدت پنج سال با توافق روسای جمهوری پنج کشور حاشیه دریای خزر آغاز شد که پس از سپری شدن این 5 سال دو سال هم در این کمیسیون ممنوعیت صید تمدید شده است و در این اجلاس کمیسیون هم تمدید ممنوعیت صید تجاری این ماهیان تا پایان سال 2018 تصویب شد و در این مدت صادراتی در این زمینه نخواهد بود و صید فقط برای فعالیت های تحقیقاتی و بازسازی ذخایر امکان پذیر است.

وی افزود درباره تمدید یا تمدید نشدن ممنوعیت صید در سال های آینده هم در اجلاس کمیسیون منابع زنده آبی دریای خزر در سال آینده تصمیم گیری خواهد شد.

در این نشست همچنین نمایندگان کشورهای روسیه ، جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان با تصویب تعیین دو کارگروه دائمی دیگر برای کمیسیون با عنوان های علمی و آبزی پروری ،تصویب آئین نامه کاری کمیسیون طبق موافقت نامه جدید، تصویب سهمیه های صید غیر تجاری منابع آبی مشترک برای سال 2018 میلادی، برنامه ریزی برای فعال کردن کشت های تحقیقاتی برای ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری و برگزاری سمینار ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در سال های آینده بر مدیریت مشترک منابع زنده آبی دریای خزر تاکید کردند.

«ایلیا شیستا گف» معاون وزیر کشاورزی و رئیس شیلات روسیه هم با اشاره به اهمیت فعالیت این اجلاس گفت ما در این کمیسیون برای آینده منابع زنده آبی دریای خزر و منافع هر پنج کشور تصمیم می گیریم.

وی افزود با ادامه ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری که از سال 2010 میلادی آغاز شده است ما تا 5 سال آینده وضع بحرانی این نوع ماهیان را در دریای خزر پشت سر می گذاریم و امیدواریم شاهد تثبیت و افزایش حجم این نوع ماهیان با ارزش در این دریا باشیم.

وی بر ضرورت حفاظت از منابع زنده آبی دریای خزر تاکید کرد و گفت با استفاده از یافته های علمی و تحقیقات کشورهای عضو این کمیسیون می توانیم ضمن حفاظت و بهره برداری بهینه از این منابع زنده آبی موجبات افزایش آنها را نیز فراهم کنیم.

نماینده فائو هم در این اجلاس برای مدیریت ماهیگیری مسئولانه پیشنهادی ارائه کرد که مقرر شد پس از بررسی در کمیته علمی و تصویب جزئیات آن از سال آینده با 200 هزار دلار اختصاص یافته از سوی سازمان فائو اجرائی شود.

دریای خزر یکی از زیستگاه های مهم ماهیان خاویاری است که بر اساس آمار 85 تا 90 درصد صید جهانی این نوع ماهیان مربوط به دریای خزر است که در سالهای اخیر میزان این منابع زنده آبی به شدت کاهش یافته است.

کمیسیون منابع زنده آبی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی سابق با هدف حفاظت و بهره برداری بهینه و مدیریت مشترک بر منابع زنده آبی دریای خزر تشکیل شده است و جمهوری اسلامی ایران از سال 1381 به عضویت آن در آمده است.