۰ نفر

معاون آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین خبر داد:

خدمات رایگان آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به کشاورزان و دامداران مناطق زلزله‌زده/ استفاده از ظرفیت بخش‌های دولتی و غیر دولتی

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۰۸
کد خبر: 233384
خدمات رایگان آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به کشاورزان و دامداران مناطق زلزله‌زده/ استفاده از ظرفیت بخش‌های دولتی و غیر دولتی

دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با توجه به اهمیت و جایگاه کشاورزان و روستاییان در اشتغال و اقتصاد ملی برای استفاده از تمام ظرفیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد جهت انتقال آموزش‌های عالی مهارتی به این بخش از جامعه و همچنین خدمات رایگان در این رابطه به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه اعلام آمادگی کرد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه هم‌اکنون بخش مهمی از نظام اشتغال کشور، حول موضوع روستا و جامعه کشاورزان مقیم روستاها سازماندهی ‌شده است، گفت: در حال حاضر به‌طور متوسط حدود ۱۶ تا ۱۹ درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است.

 سیدعطاءالله سینائی با تأکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای مأموریت دارد تا توسعه اشتغال و ظرفیت‌سازی از طریق آموزش‌های مهارتی را پیگیری کند، افزود: برای تحقق این هدف مهم، در دانشگاه یادشده، شبکه‌ای کارآمد که متشکل از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای دارای برند معتبر در امور مهارت‌آموزی جوانان جویای اشتغال در بخش کشاورزی، به فعالیت‌های آموزشی اهتمام دارند.

وی بیان کرد: البته توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور مأموریتی است که ۱۸ تا ۲۰ سازمان دولتی و غیردولتی عهده‌دار  هستند، اما در نظام آموزش عالی کشور، دو دستگاه به‌طور کلی ماموریت آموزش های مهارتی کشور را در اختیار دارند که یک مورد آن دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که ساختار کاملاً دولتی دارد و دیگری نیز دانشگاه علمی - کاربردی است.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با یادآوری اینکه در بخش کشاورزی، تنها دانشگاه مسئول آموزش‌های مهارتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است، ادامه داد: از آنجا که دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی آموزش در بخش کشاورزی است، لذا این دانشگاه تنها دانشگاهی است که این کار را انجام می‌دهد، البته بخش‌هایی از وزارت جهاد کشاورزی هم بخش‌هایی از این مأموریت را به‌صورت خاص خود بر عهده دارد.

سینائی با اعلام اینکه این دانشگاه آمادگی ارائه خدمات به تمام جامعه روستایی که متقاضی دریافت آموزش‌های عالی مهارتی هستند را دارد، تأکید کرد: در این زمینه شبکه گسترده و مؤثری در اختیار این دانشگاه است که ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای سراسر کشور را دربر می‌گیرد. این دانشکده‌ها و آموزشکده‌ها می‌توانند خدمات روستایی و فنی و حرفه‌ای جامعه شهری مورد نیاز، ازجمله؛ معماری، عمران روستایی و شهرسازی، درودگری و نجاری و همچنین مهارت‌های عالی تأسیسات کشاورزی را در زمینه‌های مورد نیاز آن‌ها بر عهده بگیرند و به جامعه کشاورزان و روستاییان خدمات لازم را عرضه کنند.

این مقام مسئول دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان غرب کشور در زلزله اخیر به تمام مردم به‌ویژه دانشگاهیان استان کرمانشاه اعلام کرد: در حال حاضر دغدغه ملی و تمام توجه افکار عمومی کشور متوجه وضعیتی است که برای مردم زلزله‌زده غرب کشورمان رخ داده است.

وی یادآور شد: از آنجا که در این منطقه یک‌هزار و ۹۰۰ روستا دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند و این روستاها بخش مهمی از اقتصاد کشور را دربر می‌گیرد، لذا آموزشگاه فنی و حرفه‌ای کشور که مسئولیت آموزش عالی مهارتی جوانان اعم از آموش‌های مقطع‌دار بلندمدت و آموزش‌های کوتاه مدت را بر عهده دارد، آمادگی دارد خدمات آموزشی خود را به‌صورت رایگان در اختیار کشاورزان، دامداران و بخش شاغل در اقتصاد روستایی مناطق زلزله‌زده عرضه کند.

سینائی در پایان آمادگی این دانشگاه را برای استفاده از ظرفیت انجمن‌های مردم‌نهاد، بخش‌های دولتی، عمومی غیردولتی و بنگاه های خصوصی و تعاونی، در انتقال توانمندی‌های این دانشگاه به مردم مناطق زلزله‌زده اعلام کرد.