۰ نفر

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خبر داد:

ایران تا ۲سال آینده در تولید کودهای پتاسه خودکفا می‌شود/ خودکفایی در کودهای فسفاته تا ۴سال آینده

۱ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۰۶
کد خبر: 233172
ایران تا ۲سال آینده در تولید کودهای پتاسه خودکفا می‌شود/ خودکفایی در کودهای فسفاته تا ۴سال آینده

ایران تا 2 سال آینده در تولید کودهای پتاسه و تا 4 سال آینده در تولید کود فسفاته خودکفا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی امروز در نشست خبری در نمایشگاه بین‌المللی باغبانی تهران اظهار کرد: باشگاه مشتریان یکی از خدمات ارائه‌شده توسط این شرکت به بهره‌برداران بخش کشاورزی است که تاکنون توانسته در تمامی استان‌ها شعبه داشته باشد.

حمید رسولی با بیان اینکه برای عضوهای این باشگاه خدماتی همچون آزمون خاک با کمترین هزینه، معادل یک‌سوم قیمت آزمایشگاه‌های دیگر انجام می‌شود، گفت: در این باشگاه همچنین با سازمان هواشناسی کشاورزی پروتکل‌های خوبی به امضا رسیده و بهره‌برداران می‌توانند اطلاعات مورد نیاز هواشناسی را در اختیار بگیرند.

وی افزود: سفارش‌گذاری به‌صورت تلفنی و استفاده از خدمات بانکی از دیگر خدمات این باشگاه محسوب می‌شود.

رسولی با اشاره به نحوه عضویت در این باشگاه، عنوان کرد: از طریق سامانه 1559 ، امکان ارائه بسیاری از خدمات به کشاورزان فراهم می‌شود.

 وی ادامه داد: این باشگاه تاکنون بیش از یک میلیون و 100 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی را به عضویت خود درآورده و در تمامی کشور فعال است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره وضعیت سبد کودی کشاورزان، یادآور شد: در حال حاضر بخش بزرگی از سبد کودی کشاورزان از تولید داخل تأمین می‌شود به نحوی که امسال 12 مرحله مناقصه داخلی و تنها سه مناقصه بین‌المللی برای خرید کودهای فسفاته و پتاسه برگزار شد.

رسولی تأکید کرد: در سال گذشته برای تأمین سولفات پتاسه کمتر از 15 هزار تن با شرکت‌های داخلی قرارداد بسته شد اما امسال این قراردادها به بیش از 50 هزار تن رسید.

به گفته رسولی در سال جاری بیش از 70 درصد برنامه کودی از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین شده و سهم واردات ناچیز بوده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره برنامه تأمین سه کود ازته، فسفاته و پتاسه این شرکت گفت: برای سال جاری دو میلیون و 305 هزار تن بود که تا امروز یک میلیون و 765 هزار تن تدارک شده و 1.5 میلیون تن تأمین و تحویل بهره‌برداران بخش کشاورزی شده است.

رسولی یادآور شد: برای کشت پاییزه نیز تأمین 900 هزار تن از این سه نوع کود مدنظر بود که 100 درصد آن محقق شد.

وی قیمت انواع کود را بدون تغییر عنوان کرد و گفت: با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت امسال قیمت کودهای شیمیایی تغییری نداشت و با قیمت سال قبل عرضه می‌شد و بیش از یک سال است قیمت کودهای پتاسه، فسفاته و ازته تغییری نیافته است.

رسولی باتاکید بر اینکه در مصرف کودهای شیمیایی نسبت به میانگین جهانی در رده پایین‌تری قرار داریم، افزود: در سال 2014 میلادی ایران در رتبه 114 مصرف کودهای شیمیایی بود و همچنان دارای فاصله زیادی با میانگین مصرف کود در جهان دارد.

وی بیان کرد: مصرف کودهای شیمیایی در کشور ما کمتر از نیم درصد است، در صورتی که متوسط جهانی برای هر هکتار رقم 220 کیلوگرم را تعریف کرده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره برنامه‌های جدید این شرکت گفت: برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های آموزشی در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار گرفته و تا امروز 14 کارگاه آموزشی و 11 نمایشگاه برگزار شده است.

رسولی تنوع‌بخشی به سبد کودی شرکت خدمات کشاورزی را از دیگر برنامه‌های این شرکت برشمرد و ادامه داد: بر اساس آخرین آمار 28 نوع کود کشاورزی قرارداد رسمی دارد و 10 نوع کود دیگر نیز در حال بررسی است تا به سبد کودی کشاورزان اضافه شود.

وی پیش بینی کرد: تا پایان سال جاری 38 تا 48 نوع کود کشاورزی با کیفیت به سبد کودی کشاورزان افزوده شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تاکید کرد: تاکنون 12 کارگزار کودی که دارای تخطی از استانداردها بوده‌اند شناسایی و پلمپ شده‌اند و بر همین اساس می توان ادعا کرد که کیفیت کودهای کشاورزی موجود بسیار مناسب است.

رسولی در پایان گفت: میزان مصرف کودهای کشاورزی در کشور رشد خوبی دارد و امیدواریم طی سال‌های آینده به میانگین جهانی نزدیک شویم.