۰ نفر

کشاورزی در مسیر رشد و مدرن شدن

تدوین برنامه ۱۰ساله برای افزایش بهره‎وری آب/ رشد ۵میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی

۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۰:۴۳
کد خبر: 231147
تدوین برنامه ۱۰ساله برای افزایش بهره‎وری آب/ رشد ۵میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی

بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهم‏ترین شاخه ‏های اقتصاد کشورمان در ۴ سال گذشته به صورت ویژه مورد توجه مسئولان قرار گرفته و تلاش‎ها برای افزایش بهره ‏وری، مدرن سازی، ایجاد صنایع تبدیلی، تقویت بخش خصوصی و افزایش سرمایه‎گذاری در این بخش به بار نشسته و همچنان هم مسیر رشد این بخش وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با توجه به سیاست‎های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، بخش کشاورزی به منظور تامین امنیت غذایی از یک سو به عنوان یکی از مهم‎ترین خواسته‎های این سیاست‎ها و بهره‎گیری از توان و ظرفیت‎های کشور در مسیر شکوفایی از سوی دیگر دارای اهمیت بسیار بالایی است و دولت هم این مهم را در دستور کار قرار داده است. در حال حاضر زمینه جذب سرمایه‎گذاری در این بخش فراهم شده است و تولید مستمر هم در کشور شکل گرفته و زمینه رشد بهره‏ وری هم به صورت جدی فراهم شده است.

تدوین برنامه ۱۰ ساله برای افزایش بهره‎وری آب

یکی از مسائل مهم در بخش کشاورزی میزان پایین بهره‏ وری آب است و در ۴ سال گذشته اقدامات مناسبی در این حوزه به انجام رسیده است. افزایش سطح زیر کشت بهره‏ مند از سیستم‎های مکانیزه آبیاری و سرمایه‎گذاری در این بخش در کنار امکان ورود فناوری‎های نو در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در این باره با بیان اینکه  برنامه ۱۰ ساله ای تدوین کرده‎ایم که در آن آب را در بخش کشاورزی به طور کامل به بهره‎وری برسانیم، گفت:  همکاری مشترک در زمینه تحقیقات و انتقال فناوری‎های نوین کشاورزی  با کشورهای اروپایی فراهم است و ما هم از این موضوع استقبال می‎کنیم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در این باره با بیان اینکه با انجام عملیات کشاورزی حفاظتی در ۲.۲ میلیون هکتار اراضی تا پایان دولت دوازدهم، سالانه حدود هفت میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی می‎شود، گفت:  در حال حاضر در ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی عملیات کشاورزی حفاظتی، کم خاک ورزی و بی خاک ورزی انجام شده است.

کامبیز عباسی توسعه روش های نوین خاک ورزی را یکی از برنامه‎های اساسی مرکز توسعه مکانیزاسیون عنوان کرد و گفت:  از ابتدای امسال تاکنون ۴۳۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب حوزه مکانیزاسیون کشاورزی شده و این تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفته و تبدیل به ماشین شده است.

توسعه کارشناسی

براساس تصمیمات اتخاذ شده در دولت موافقت اصولی و تسهیلات برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی بدون محدودیت ارائه می‎شود و این مسئله می‎تواند به توسعه کشاورزی کشور به صورت ویژه کمک کند.  اختصاص ۱.۵میلیارد دلار تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی با سود کمتر از ۱۰ درصد می تواند منبع مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی و مناطق روستایی و عشایری باشد. در  ۴ سال گذشته دولت به این بخش نگاهی بسیار ویژه داشته‎ و عملکرد دولت در حوزه کشاورزی به باور عموم کارشناسان و صاحبنظران این بخش  در حد بسیار بالایی قابل دفاع است.

دستیابی به خودکفایی در تولید گندم  در چند سال متوالی و تولید بیش از ۳ میلیون تن گندم مازاد و آماده برای صادارت در سال ۱۳۹۵ یکی از مهم‎ترین نشانه‏ های موفقیت دولت در این حوزه است. در دوره چهار ساله فعالیت دولت میزان تولیدات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۱۸ میلیون تن در سال ۹۵  رسید  و بر اساس آمار گمرک، تراز تجاری غذای کشور از منفی ۸.۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ با وجود  افزایش جمعیت و تقاضا به منفی ۳.۰۹ میلیارد دلار در سال ۹۵ رسیده یعنی ۵ میلیارد دلار یا صادرات بیشتر شده یا واردات کاهش یافته است.

یکی از برنامه‎های مهم دولت در حوزه کشاورزی تلاش برای جذب سرمایه‎گذاری خارجی در این بخش است؛ موضوعی که تا قبل از این مورد بی توجهی قرار گرفته است. دولتمردان به جد بر این اعتقاد هستند که کشاورزی معیشتی در کشور باید به سمت کشاورزی اقتصادی حرکت کند و برای دست‎یابی به این هدف مهم باید سرمایه‎گذاری‎های زیادی در حوزه ایجاد زنجیره‎های تولید، صنایع تبدیلی، مکانیزاسیون، افزایش بهره‎وری استفاده از منابع آب، توسعه کشت‎های گلخانه ‏ای، بازارسازی و .... انجام شود.

این موارد در سالیان متوالی مورد غفلت واقع شده اما در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت پرشتاب در این مسیر آغاز شده است و کشاورزی به عنوان یکی از زیربناهای حرکت در جهت دست‏یابی به توسعه پایدار به رسمیت شناخته شده است.  بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهم‎ترین بخش‎های اقتصادی مورد توجه دولت یازدهم بوده و توسعه این حوزه به‎صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت. افزایش سرمایه‎‏گذاری در حوزه کشاورزی هم یکی از نمودهای بارز این توجه ویژه است. به طوری که بعد از برجام هم، بخش کشاورزی به عنوان یکی از ظرفیت‎های مهم کشورمان به‎سرمایه‎گذاران خارجی معرفی شده و میزان جذب سرمایه در این مدت هم در حد بسیار بالایی افزایش داشته است.

کشت گلخانه‎ای

یکی از برنامه‎های مهم دولت در حوزه توسعه کشاورزی اقتصادی در کشورمان توسعه کشت‎های گلخانه‎ای است  و تا کنون طرح‎های مهمی در این حوزه اجرایی شده است. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در این باره با بیان اینکه  توسعه کشت گلخانه‎ای از طرح‎های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی است و بنا داریم از طریق منابع صندوق توسعه ملی و بانک‏ها، ارزان‎ترین تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان این بخش قرار دهیم، معتقد است: «باید تلاش کنیم تا این سیاست را با استفاده از فناوری‎های نو و دانش روزآمد در سطح کشور گسترش دهیم.»

سید راضی نوری، کارشناس کشاورزی در این باره با بیان اینکه: باتوجه به شرایط جوی کشور کشت های گلخانه ای در افزایش محصول کاهش صرفه‎جویی آب و حفاظت محصولات دربرابر شرایط اقلیمی در کشور بسیار حائز اهمیت است، می‎گوید: «توسعه گلخانه ها نقش قابل توجهی در کاهش مصرف آبی دارد به طوری که انتقال محصولات آب بر همچون سبزی و صیفی جات به گلخانه‎ها راهکار مطمئنی است که در بسیار از کشورهای یپشرفته سال به سال افزایش می‎یابد.» به باور کارشناسان کشت گلخانه‌ای علاوه بر فراهم ساختن زمینه اشتغال، میزان و تنوع تولید محصولات را افزایش داده و با توجه به مشکل کمبود آب راهکار مناسبی را پیش‌روی کشاورزان قرار می‌دهد اما تحقق این امر مستلزم توجه هر چه بیشتر و اهمیت به ضرورت کشت گلخانه‌ای است.