۰ نفر

افزایش ۵۳هزار تنی تولید سیب زمینی در کشور

۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳
کد خبر: 230035
افزایش ۵۳هزار تنی تولید سیب زمینی در کشور

مدیر کل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد تولید پاییزه سیب زمینی به ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تن برسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسین اصغری اعلام کرد که تولید زمستانه، بهاره و تابستانه این محصول به میزان یک میلیون و ۴۳۳ هزار تن بوده است.

به گفته وی برآورد سطح کشت این محصول برای سال زراعی ۹۶-۹۵ حدود ۱۴۶ هزار هکتار با تولید ۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تن بوده که از نظر تولید ۵۳ هزار تن نسبت به تولید سال قبل از آن افزایش دارد.

اصغری اذعان داشت: بررسی بهای سه سال اخیر سیب زمینی حاکی از بهبود قیمت به نفع تولید کننده نسبت به دو سال قبل آن می باشد ضمن آن که با توجه به قیمت سر مزرعه، قیمت عمده و خرده فروشی در راستای رضایت مصرف کنندگان است.

مدیر کل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت درباره وضعیت تولید سیب زمینی در استان همدان اظهار داشت:کل تولید استان در سال زراعی ۹۶-۹۵ در حدود ۹۳۵ هزارتن برآورد می شود که ۴۰۰ هزارتن آن مربوط به سیب زمینی تابستانه بوده و به صورت تازه خوری به بازار مصرف عرضه شده است.

وی کل تولید پاییزه استان همدان را ۵۳۵ هزارتن پیش بینی کرد و افزود:سالانه ۲۵۰ هزارتن از این تولید به منظو تامین نیاز سیب زمینی بذری استان و سایر مناطق کشور در انبارهای فنی نگهداری و باقیمانده تا اردیبهشت ماه سال آینده به تدریج به عنوان سیب زمینی خوراکی به بازار عرضه می شود.

اصغری خاطرنشان کرد: از طریق تشکل های تعاونی موجود، سردخانه به ظرفیت ۱۵۰ هزارتن در حال بهره برداری بوده و برای ۲۰۰ هزارتن دیگر نیز ظرفیت سازی شده و در حال احداث می باشد.

وی افزود:انبارهای فنی با ظرفیت ۳۰ هزارتن با قابلیت نگهداری محصول برای مدت طولانی در استان نیز موجود است.

مدیر کل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت درخصوص صنایع تبدیلی و سورت و بسته بندی سیب زمینی در استان همدان اذعان داشت:در حال حضر چهار واحد سورت و بسته بندی با تکنولوژی جدید و همچنین دو واحد درجه بندی به ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزارتن در حال بهره برداری است و راه اندازی سه واحد فرنچ فرایز در مجموع به ظرفیت ۲۵۰ هزارتن با حذب سرمایه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال در حال پیگیری می باشد.

اصغری با بیان این که رویکرد وزارت جهاد کشاورزی عرضه متعادل محصول در راستای تامین منافع کشاورزان و رضایت مصرف کنندگان است، درباره قیمت سیب زمینی در استان اردبیل گفت:در حال حاضر قیمت سر مزرعه و درب انبار استان اردبیل بین ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ ریال است و این قیمت به طور متوسط ۷۴ درصد از میانگین قیمت تمام شده تولید این محصول در استان اردبیل یعنی ۴۵۹۴ ریال، بالاتر است.