۰ نفر

معاون شیلات خبر داد:

پیگیری اخذ مجوز محیط‌زیست برای پرورش تیلاپیا

۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۲۶
کد خبر: 229671
پیگیری اخذ مجوز محیط‌زیست برای پرورش تیلاپیا

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تولید ماهی تیلاپیا در محیط های محصور مشکل ساز نیست، گفت: با توجه به استقبال مردم از مصرف این گونه ماهی در کشور، کماکان به دنبال اخذ مجوز محیط زیست برای تولید و پرورش آن در داخل هستیم.

«حسین علی عبدالحی» روز یکشنبه در همایش علمی توسعه پایدار آبزی پروری که با محوریت تولید تیلاپیا، تنوع روش های تولید، مسایل زیست محیطی و تحقیق و توسعه با حضور دو پروفسور انگلیسی تبار در محل سازمان شیلات ایران برگزار شد، افزود: با وجود توسعه پرورش ماهی تیلاپیا در دنیا، همچنان سازمان حفاظت محیط زیست بر سر تولید این گونه ماهی در محیط های بسته مخالفت دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد: طبق آمار سال 2017 بیش از 6 میلیون تن ماهی تیلاپیا در دنیا تولید می شود که عمده تولید کنندگان کشورهای چین، اندونزی، ویتنام، مصر بنگلادش و مالزی هستند.

وی اظهارداشت: همچنین براساس آمارها کشور هند یکی از مخالفان تولید ماهی تیلاپیا بود اما از سال 2009 با شروع تولید توانسته سالانه 20 هزارتن از این ماهی را تولید کند.

عبدالحی مصرف سالانه فیله ماهی تیلاپیای وارداتی در کشور را بیش از 12 هزارتن دانست و افزود: با وجود ظرفیت تولید این ماهی در کشور ما هنوز مجوزی برای پرورش این ماهی در محیط های بسته نداریم.

معان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ماهی تیلاپیا پس از کپور ماهیان، سریعترین رشد را دارد، گفت: سرعت بالای رشد این ماهی می تواند موجب توسعه آبزی پروری کشور شود.

وی اضافه کرد: طی سالهای اخیر سازمان شیلات ایران، مراکز تحقیقاتی سر تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در محیط های بسته با سازمان حفاظت محیط زیست بحث داشتند به طوری که هنوز کارشناسان محیط زیست متقاعد نشده اند که تیلاپیا یک گونه پرورشی است.

عبدالحی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست بر این باور است که برای حفظ اکوسیستم و ذخایر گونه های بومی ماهیان تیلاپیا نباید به آب های آزاد کشور راه پیدا کند، این درحالیست که تیلاپیا امکان ادامه حیات در هر شرایط را ندارد به طور مثال تیلاپیا در آب های شمال کشور با دمای زیر 10 درجه سانتیگراد نمی تواند زندگی کند.

وی اضافه کرد: همچنین میگوی وانامی و ماهی قزل آلا نیز هیچ یک در سواحل و آب های آزاد تاکنون صید یا دیده نشده اند.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران افزود: برای افزایش آگاهی و شفافیت سازی برخی مخالفان تولید ماهی تیلاپیا، سازمان شیلات ایران از دو کارشناس بین المللی دعوت کرده است تا سندی برای توسعه و پرورش ماهی تیلاپیا برای کشور تهیه کنند.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر تعدادی مزرعه در مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و یک شرکت دانش بنیان بخش خصوصی در بافق یزد در حال پرورش ماهی تیلاپیا به منظور فعالیت های تحقیقاتی هستند ماه هنوز مجوزی از سازمان محیط زیست خارج از بافق یزد نداریم و البته به دنبال توسعه فراتر از این منطقه نیستیم بلکه می خواهیم مجوز تولید از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کنیم.

عبدالحی با اشاره به اینکه سازمان شیلات معتقد است ماهی تیلاپیای تولیدی در داخل می تواند جایگزین واردات آن شود، ادامه داد: سازمان شیلات موافق واردات تیلاپیا نیست حتی با تدوین تعرفه هایی به دنبال کاهش واردات این محصول است.

به گفته وی:، متاسفانه برخی از منتقدان پرورش ماهی تیلاپیا در کشور ما اطلاعات و دانش بیولوژی این ماهی را ندارند.

** تولید تیلاپیلا و افزایش سرانه مصرف آبزیان در ایران

پروفسور «پیتر ادواردز» استاد بازنشسته AIT و کارشناس بین المللی آبزی پروری و محیط زیست نیز در این نشست گفت: پرورش تیلاپیا می تواند با توسعه پایدار آبزی پروری توام شود و در افزایش سرانه مصرف آبزیان در ایران نقش موثری ایفا کند.

وی با اشاره به این که تولید تیلاپیا در جهان به 6 میلیون تن رسیده است، اظهارداشت: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دستورالعمل های لازم را در توسعه پایدار آبزی پروری و حفط محیط زیست ارائه کرده که تولید تیلاپیا نیز در همان جهت است.

** 180 کشور دنیا مصرف کننده تیلاپیا

«راجر پولین» کارشناس بین المللی آبزی پروری و تیلاپیا درخصوص توسعه آبزی پروری و حفظ تنوع زیستی با تاکید بر پرورش تیلاپیای نیل افزود: راه حل توسعه پایدار آن است که آبزی پروری و تنوع زیستی را تلفیق کنیم همانطور که سازمان فائو در سال 2008 منتشر و توصیه کرد.

وی با اشاره به اینکه تیلاپیا گونه ای است که هم در سبد غذایی طبقات پایین و هم طبقات مرفه می تواند جای داشته باشد گفت: برخی مدعی هستند که تیلاپیا فقر مواد مغذی دارد در حالی که این طور نیست.

وی تصریح کرد: اکنون 180 کشور تیلاپیا مصرف می کنند و سازمان فائو نیز تولید و مصرف آن را توصیه می کند.

همایش علمی توسعه پایدار آبزی پروری که با حضور مسئولان ایرانی و پروفسور پیتر ادواردز کارشناس بین المللی آبزی پروری و محیط زیست و راجر پولین کارشناس بین المللی آبزی پروری و تیلاپیا درخصوص توسعه آبزی پروری و حفظ تنوع زیستی انگلیسی تبار با محوریت تولید تیلاپیا، تنوع روش های تولید، مسایل زیست محیطی و تحقیق و توسعه در محل سازمان شیلات ایران برگزار شد.

این دو پروفسور انگلیسی تبار بیش از 40 سال زندگی خود را به تحقیقات درخصوص ماهی تیلاپیا و توسعه ان در تایلند و فیلیپین پرداخته اند.