۰ نفر

پیگیر پرداخت سریع مطالبات گندمکاران هستیم

۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 227043
پیگیر پرداخت سریع مطالبات گندمکاران هستیم

معاون وزیر جهاد گفت: ارائه حواله خرید بذر و کود به گندمکاران ربطی به مطالبات آنان ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، عباس کشاورز گفت: این تلقی که دولت اعلام کرده چون پول ندارد  مطالبات گندمکاران را بدهد، به جای آن بذر و کود به آنان می دهد، صحت ندارد.

وی اظهارداشت: ماجرا از این قرار است که در این برنامه ما می خواهیم فارغ از همه روابط مالی کشاورزان با دولت و بانک کشاورزی بذر و کود خوب به میزان مناسب در اختیار آنان قرار بگیرد و مصرف شود.

وی اضافه کرد: طی سفرهایی که بنده به مناطق مختلف کشور انجام دادم و با کشاورزان و همکارانمان در مناطق صحبت کردم متوجه شدم انتقال بذر و کودهای شیمیایی به مزارع مقداری با کندی انجام می شود. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که باید تسهیلاتی را برای کشاورزان در نظر بگیریم تا در زمانی که دولت نمی‌تواند همه مطالبات کشاورزان را سریع پرداخت کند، آنان از دسترسی به کود و بذر محروم نشود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما امسال ۴۳۰ هزارتن بذر عالی تدارک دیدیم و کود ممتاز نیز به میزان کافی فراهم شده است، افزود: اگر الان اگر کشاورزان این نهاده‌ها را مصرف نکنند دوماه دیگر بی فایده است، بنابراین  موضوع را با وزیر جهاد در میان گذاشتم که سرنوشت کشت پاییزه سالجاری را به مطالبات، عدم پرداخت یا پرداخت به موقع  آن گره نزنیم و راهی بیابیم که کشاورزان خیالشان راحت شود حداقل کود و بذر خوبی دریافت خواهند کرد.

کشاورز گفت: در همین راستا پیشنهاد شد  از بانک کشاورزی درخواست کنیم بر مبنای درخواست کشاورزان، مساحت زمین‌شان و تایید همکاران ما در مناطق، فارغ از اینکه کشاورز بدهی به بانک دارد یا خیر، نیاز کشاورز برآورده و او به نماینده بخش کود یا شرکت بذر متصل شود تا کشت پاییزه ما به نحوه مطلوبی انجام گردد.

وی با اشاره به اینکه به این بدهی کارمزدی تعلق نمی گیرد و فقط تا در زمان فصل کشت معتبر است، افزود:  این راه حلی بود برای اینکه ما به کشاورزان کمک کنیم هر مشکلی ناشی از بدهی به بانک یا دریافت مطالبات از دولت دارند، کشت شان را مختل نکند.

کشاورز با بیان اینکه وقتی کشاورزان  مطالباتشان  را از دولت دریافت کردند مبلغ این نهاده‌ها از آن کسر خواهد شد، گفت: اما این به معنای آن نیست که دولت به جای مطالبات به کشاورزان کود و بذر می‌دهد،  برای انجام مطلوب کشت پاییزه این اقدام انجام می‌شود.

روز شنبه هفته جاری وزارت جهاد کشاورزی در وبسایت خود اعلام کرد کشاورزانی که بهای گندم خود را کامل دریافت نکرده اند می توانند با مراجعه به بانک کشاورزی منطقه، حواله خرید بذر و کود شیمیایی دریافت کنند؛ خبر مذکور این شبه را به وجود آورده بود که دولت قصد دارد به جای طلب گندمکاران، به آنها کود و بذر بدهد که وزارت جهاد کشاورزی این مساله را تکذیب کرد.

پیگیر پرداخت سریع مطالبات گندمکاران هستیم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه گفته می‌شود به دلیل عدم ناتوانی کشاورزان در تامین کود و بذر مورد نیاز و همچنین تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی سطح زیرکشت گندم تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است، اضافه کرد:خیر، چنین مساله‌ای صحت ندارد، پاییز سال گذشته تا آذرماه بارندگی نشد،  کشاورزان نیز چون  از تجربه سال گذشته دلهره داشتند کشت شان را با تاخیر انجام دادند بنابراین ربطی به این موضوع  ندارد و  کشت طبق برنامه انجام می شود.

کشاورز درباره پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار نیز تصریح کرد: شخص وزیر و همه ما به شدت پیگیر هستیم تا مطالبات هر چه سریع‌تر پرداخت شود.