۰ نفر

پدر علم کویرشناسی ایران مطرح کرد:

ضرورت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۹
کد خبر: 226876
ضرورت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

پدر علم کویر شناسی با بیان اینکه وضعیت آب کشور بسیار نامناسب است و در صورت ادامه این روند مجبور به جیره‌بندی آب خواهیم شد، گفت:مصرف آب در بخش کشاورزی کشور باید تا یک‌سوم کاهش یابد.

پرویز کردوانی ظهر امروز در اولین همایش زیستی پدافند غیرعامل با محوریت آب با اشاره به اینکه خاک، آب، هوا و آتش چهار عصر حیات بشر هستند که در صورت رفتار درست با آن‌ها انسان سعادتمند‌ می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه رفتار درستی با این عناصر نداشته و سبب تخریب آن‌ها شده‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با بیان اینکه امروزه روستاهای ما نسبت به کشورهای پیشرفته عقب است، افزود: از مشکلات ما عدم ایجاد نوآوری و پیشروی با اقدامات سنتی است.

کردوانی با تأکید بر اینکه کشورهای پیشرفته در ایجاد اقتصاد و تأمین رفاه پیشرفت کرده‌اند چون تولید علم دارند، تصریح کرد: مروجانی در حوزه کشاورزی کشور در این حوزه فعال هستند اما ما همچنان به صورت سنتی پیش می‌رویم.

پدر علم کویر شناسی با اشاره به اینکه در کشور نوآوری فقط در منزل، پوشاک و خودرو انجام می‌شود، بیان کرد: اما متأسفانه کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی در حوزه اقتصاد نوآوری ایجاد نشده است.

کردوانی با بیان اینکه در برخی از اقدامات افرادی معتقدند که باید از کارشناسان در این خصوص نظر دهند، عنوان کرد: وضعیت نامناسب آب، آلودگی هوا، محیط‌زیست و کشاورزی همه مشکلات پیشنهادات کارشناسان است.

وی با تأکید بر اینکه امروز سد بختیاری با فاصله چندین متر در کنار سد دز در حال احداث است، تأکید کرد: با توجه به کمبود آب باید به محل احداث سد توجه شود چرا که اگر سد بختیاری احداث شود سد دز خشک می‌شود.

پدر علم کویر شناسی با اشاره به اینکه افرادی معتقدند که ساخت سدها سبب کمبود آب و کاهش سطح آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود، بیان کرد: سدها منبع تأمین آب مصرفی مردم هستند اما در صورتی جانمایی و مکان مناسبی داشته باشند.

کردوانی با بیان اینکه احداث سد در مازندران، گیلان، بلوچستان و رودهایی که به غرب می‌روند بسیار لازم و مناسب است، ابراز کرد: باید با ایجاد نوآوری‌ها مناسب نسبت به جمع‌آوری آب باران اقدام کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کاشت چمن در کشور اقدامی بسیار نادرست و گناه است، افزود: بهتر است شهرداری‌ها نسبت به کم کردن فضای سبز و کاشت چمن اقدام کند و به جای آن نسبت به کاشت درختان کم آب‌بر و بدون نیاز به سم اقدام کند.

پدر علم کویر شناسی با اشاره به اینکه منابع آبی کشور مقدار بارشی است که بر سطح زمین می‌ریزد و بستگی دارد که کشور در کدام نقطه آب و هوایی جهان قرار گیرد، بیان کرد: میزان آب در محله و مناطق مختلف متفاوت است و مشکل کم‌آبی نیز در مناطق مختلف با راهکاری جدا رفع می‌شود.

کردوانی با بیان اینکه هنوز میزان بارندگی و آب در کشور مشخص نیست، عنوان کرد: زیرا در کشور باران‌سنج و تبخیرسنج در بالای کوه‌ها وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه حفر چاه یکی از تکنولوژی‌هایی است که آن را در کشور دریافت کردیم، اظهار داشت: اما استفاده درست از این تکنولوژی را هنوز بلد نیستیم چرا که در گذشته چاه‌ها به صورت نیمه عمیق حفر می‌شد اما امروز عمق برخی از چاه‌ها به 550 متر نیز رسیده است.

پدر علم کویرشناسی با اشاره به اینکه در گذشته ایجاد قنات‌ها چندان ممکن نبود، بیان کرد: امروز به دلیل پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی ایجاد قنات اصلاً ممکن نیست.

کردوانی با بیان اینکه حفر چاه‌ها سبب خشک شدن قنات‌ها شده است، ابراز کرد: امروز چاه‌ها نیز رو به خشکی هستند.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت آب کشور بسیار نامناسب است، تأکید کرد: 90 هزار کیلومترمربع در کشور لوله‌های آب پاره و از بین رفته وجود دارد.

پدر علم کویر شناسی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از سخت‌گیری‌ها در روستاها انجام می‌شود و سخت‌گیری چندانی بر شهرنشین‌ها نمی‌شود، اظهار داشت: امروز شهرها گرفتار سرطان افزایش جمعیت هستند.

کردوانی با بیان اینکه آبیاری قطره‌ای امروز از دیگر عوامل خشکی زمین‌های کشاورزی است، تصریح کرد: ضمن اینکه در اجرای آبیاری قطره‌ای مصرف آب به یک‌سوم رسیده است اما در این خصوص با توسعه کشت‌ها صرفه‌جویی انجام نشده است.

وی با تأکید بر اینکه امروزه با نصف کردن مصرف آب در بخش کشاورزی باید بذر اصلاح شده و دیگر خدمات به کشاورز ارائه شود، اظهار داشت: اما این‌گونه اقدام نمی‌شود.

پدر علم کویر شناسی با اشاره به اینکه امروزه عده‌ای برای کشاورزی خارج از مرزهای کشور اقدام می‌کنند، ابراز کرد: در این صورت تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید اشتغال محقق نمی‌شود.

کردوانی با بیان اینکه 95 درصد از روغن مصرفی کشور از کشورهای خارجی وارد می‌شود، گفت: این امر نشان‌دهنده این است که 50 درصد مواد غذایی مصرفی ما تولید خارج از کشور است.

وی با تأکید بر اینکه در بحران آب باید هر فردی خوداتکا باشد و صرفه‌جویی فردبه‌فرد انجام شود، گفت: در غیر این صورت تا چندین سال آینده سهم آب افراد جیره‌بندی می‌شود.

پدر علم کویر شناسی با اشاره به اینکه کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی آب در آشپزخانه، حمام و فضای سبز منازل می‌تواند بسیار مؤثر باشد، تأکید کرد: شهرداری نیز می‌تواند به جای کاشت چمن که مصرف آب زیاد داشته و با مصرف نیترات و نفوذ آن در خاک و آب‌های زیرزمینی که سبب سرطان می‌شود، نسبت به کاشت درخت‌های کم آب‌بر و بدون نیاز به سم اقدام کند.

کردوانی با بیان اینکه باید از تولید شیرهای آب پرمصرف جلوگیری شود، عنوان کرد: باید بخش‌نامه‌ای تنظیم و به تمامی ادارات ارسال شود که در صورت صرفه‌جویی در مصرف آب و برق 50 درصد از این امتیازها به خود اداره داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی باید به یک‌سوم برسد، اظهار داشت: در این صورت و صرفه‌جویی آب باید بذر اصلاح شد و کودهای مورد نیاز در اختیار کشاورز قرار گیرد.

پدر علم کویر شناسی با اشاره به اینکه مردم و دولت باید برای رفع مشکل کم‌آبی اقدام کنند تا در چندین سال آینده با بحران بی‌آبی مواجه نشوند، ابراز کرد: از نظر اخلاقی باید امروز منطقه به منطقه و فردبه‌فرد نسبت به رفع مشکل کم آب اقدام کنیم.

کردوانی تأکید کرد: روستاهای قهاوند و کبودرآهنگ اگر با شوری آب مواجه هستند می‌توانند از آب‌شیرین‌کن‌های خورشیدی استفاده کنند.