۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

پُر کردن دست خالی کشاورزان با کود و بذر!/ آیا وزیر جهاد کشاورزی تسلیم مخالفان خودکفایی گندم شده است؟

۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۴
کد خبر: 226820
پُر کردن دست خالی کشاورزان با کود و بذر!/ آیا وزیر جهاد کشاورزی تسلیم مخالفان خودکفایی گندم شده است؟

دیگر لازم نیست که مخالفان ادامه خودکفایی گندم و واردات این محصول زحمت زیادی را برای رسیدن به اهداف خود بکشند، تصمیم وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر تولید گندم برای تحویل کود و بذر به جای مطالبات کشاورزان کافی است تا گندمکاران دلسرد شده و در ادامه این راه دچار تردید شوند.

اقتصاد آنلاین -  سپیده قاسمی؛ دیروز غروب بود که معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد در جلسه‌ای که با وزیر داشته تصمیم گرفته‌اند؛ کشاورزانی که بهای گندم خود را کامل دریافت نکرده‌اند با مراجعه به بانک کشاورزی منطقه حواله خرید بذر و کود شیمیایی دریافت کنند.

شکی نیست که بذر و کود از نهاده‌های اصلی و مورد نیاز کشاورزان برای آغاز فصل جدید کشت است اما با یک نگاه سطحی نیز می‌توان دریافت که این تصمیم اشکالات زیادی دارد.

به نظر می‌رسد وزرات جهاد کشاورزی فراموش کرده که بیش از یک ماه و نیم پیش بود که با سر و صدای زیاد جشن آغاز فصل کشت سال 97-96 را گرفت تا خبر آغاز کشت پاییز را بدهد و اکنون در بسیاری از مناطق کشور، یا کشت پاییزه در حال انجام است یا خاتمه یافته و کشاورزان دیگر نیاز به کود و بذر ندارند.  

یه رصد کوتاه توسط مسئولان وزرات جهاد کشاورزی کافی است تا دریابند که، بسیاری از کشاورزان طلبکاری که منتظر دریافت مطالبات خود هستند حالا بدهکارانی هستند که باید پول بذر و کودی را بدهند که مجبور به خرید آن‌ها برای باز نماندن از کشت پاییز بودند.

حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که تعداد معدودی از کشاورزان همچنان کشت پاییزه را آغاز نکرده اند و معطل بذر و کود هستند، آیا تمام نیاز کشاورزان برای آغاز کشت محدود به بذر و کود می‌شود!؟ آیا ماشین آلات، ادوات کشت و .... نیاز به هزینه ندارد؟ ضمن این‌که، کشاورزان خانواده‌های دارند که مخارج خورد و خوراک و آموزش و زندگی آن‌ها ربطی به کشت ندارد و بخش بزرگی از دغدغه مالی و ذهنی آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

اگر از تمام این اشکالات نیز بگذریم؛ کیفیت و سلامت کودها و بذرهای نیز که وعده تحویل آن‌ها به کشاورزان به جای مطالبات داده شده زیر سوال است چرا که، تجربه کشاورزان نشان داده معمولا کودها و بذرهای دولتی از کیفیت مناسبی برخوردارد نیستند و این امر موجب بدبینی آن‌ها نسبت به کیفیت این نهاده ها شده است.

 این نگرانی‌ها و بدبینی‌ها همگی دلایل مهمی برای تردید کشاورزان در ادامه راه خودکفایی گندم هستند و آینده این دستاورد بزرگ را به خطر می‌اندازند.

تا امروز مخالفان ادامه خودکفایی گندم و طرفدارن واردات روش‌های زیادی را به‌کار گرفتند تا سد راه کشاورزان شوند. مخالفان خودکفایی گندم یک‌بار آب را بهانه می‌کنند و بار دیگر کیفیت گندم را زیر سوال می‌برند، این بهانه‌ها در حالی از سوی مخالفان عنوان می‌شود که از حدود 6میلیون هکتار کشت گندم سه میلیون و 787هزار هکتار آن به صورت دیم است و تنها دو میلیون و 126هزار هکتار آن به صورت آبی کشت می‌شود، ضمن این‌که این محصول نسبت به سایر محصولات مانند جالیزی‌ها آب کمتری مصرف می‌کند. همچنین کیفیت گندم نیز درحال بهبودی است و کارشناسان فنی این بهبودی را تایید کرده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی و معاونان و مدیران او بارها ثابت کرده‌اند که سرسختانه مدافع کشاورزان  و تولید داخل و مخالف واردات هستند اما، به نظر می‌رسد اینبار وزیر جهاد کشاورزی و معاونان او تسلیم فشار زیاد تصمیم و تفکر خزنده مدافعان واردات گندم شده است.