۰ نفر

۷۵درصد مطالبه گندم کاران کشور پرداخت شده است

۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۸
کد خبر: 226321
۷۵درصد مطالبه گندم کاران کشور پرداخت شده است

مجری طرح گندم و مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: 75 درصد مطالبه گندم کاران کشور بابت خرید تضمینی محصول پرداخت شده و 25 درصد باقی مانده نیز پس از تامین اعتبار پرداخت می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل اسفندیاری پور روز پنجشنبه در نشست کمیته فنی گندم استان کردستان اظهار کرد: تامین اعتبار لازم برای پرداخت مطالبه گندم کاران باید از سوی ارگان های دیگر انجام شود و این وزارتخانه در صورت تامین اعتبار فوری مطالبه گندم کاران را پرداخت می کند.

وی با اشاره به خرید بیش از 9 میلیو تن گندم از کشاورزان کشور افزود: سالانه بیش از 8.5 میلیون تُن گندم برای مصرف ایران مورد نیاز است که از سال 1395 کشور در تامین این مقدار گندم به خودکفایی رسید و واردات گندم قطع شده است.

اسفندیاری پور تاکید کرد: در سال 91 نزدیک به هفت میلیون تن گندم با قیمت هر تن 385 دلار وارد کشور شد که این واردات 2 میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه برای کشور به همراه داشت.

وی در خصوص افق برنامه 1404 کشور در خصوص کشت گندم یادآور شد: در این برنامه با توجه به رشد جمعیت و نیاز به تولید گندم، برنامه ریزی های لازم در حال انجام است.

مجری طرح گندم و مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طبق برنامه ریزی ها هر سال باید با چهار تا پنج درصد افزایش سطح زیر کشت میزان تولید در کشور به حدود 14 میلیون تُن افزایش پیدا کند.

اسفندیاری پور در خصوص کشت پاییزه گندم در کشور نیز گفت: از ابتدای آغاز کشت پاییزه تاکنون، 2 میلیون هکتار به گندم اختصاص پیدا کرده و این مقدار بیش از یک سوم سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جدید است.

**87 درصد مطالبه گندم کاران کردستانی پرداخت شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این نشست گفت: تاکنون 87 درصد مطالبه گندمکاران این استان پرداخت شده و کردستان در زمینه پرداخت ها در بین استان های منطقه پیشتاز است.

کریم ذوالفقاری افزود: مطالبه گندم کاران استان در حدود 6 هزار و 900 میلیارد ریال بود که پرداخت ها بر اساس زمان تحویل گندم به مراکز خرید و ثبت در سامانه انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: امسال در مجموع 650 هزار تُن گندم در استان تولید شد که از این مقدار 530 هزار تُن مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد.

وی گفت: سردسیر بودن باعث شد کردستان از استان های آخر کشور در برداشت گندم باشد و به این علت و کافی نبودن اعتبارات در اختیار دولت، پرداخت به موقع وجه خرید تضمینی گندم از دغدغه های مشترک مسئولان و کشاورزان این استان است.

ذوالفقاری از کشاورزان استان خواست با توجه به شروع فصل کشت گندم، قبل از بارش باران پاییزه و در زمان مناسب کشت خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات و ضعف ها در بحث کشت گندم، آیش قرار دادن زمین های زراعی است، افزود: کارشناسان باید با برنامه هایی کشاورزان را برای کشت های جایگزین از جمله نخود، ماش و تناوب در کشت ترغیب کنند.

امسال در کردستان 94 مرکز خرید گندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی، سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان به قیمت مصوبه با لحاظ درجه پاکی گندم را انجام دادند.

استان کردستان به دلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

در سال زراعی گذشته (1395) قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال تعیین شده بود.