۰ نفر

صادرات ۱میلیون تن محصولات لبنی ایران به ۳۰کشور

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 225777
صادرات ۱میلیون تن محصولات لبنی ایران به ۳۰کشور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، از صادرات نزدیک به یک میلیون تن محصولات لبنی کشور تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر حسن رکنی در کارگاه آموزشی مدیریت کاربردی تغذیه و پرورش در گله‌های گاو شیری، افزود: این میزان صادرات در قالب 20 ماده لبنی به حدود 30 کشور دنیا ارسال می‌شود که مدال افتخاری برای کشورمان است.

وی یکی از برنامه‌‌های واحدهای صنعتی دامپروری در کشور را افزایش تولید محصولات استراتژیک مثل شیر و گوشت عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در بخش شیر و لبنیات شرایط نسبتا خوبی داریم به طوری که در گذشته بخشی از نیازها را وارد می‌کردیم اما با تلاش دست‌اندرکاران، توانستیم به جایی برسیم که برخی محصولات را صادر کنیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از حدود 8 میلیون راس گاو سنگین در کشور، نزدیک به یک میلیون راس در واحدهای صنعتی است بنابراین اگر بخواهیم استمرار در تولید بیشتر و کمیت و کیفیت بهتر داشته باشیم باید از علوم نوین دنیا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اجرای دستورالعمل‌های مناسب در واحدهای پرورشی صنعتی با همین یک میلیون راس گاو سنگین که مولدش کمتر از 50 درصد است، تولیدات خوبی داشته‌ایم.

رکنی با بیان این که برای افزایش تولید در محصولات دامی و لبنی، باید به دو بخش عوامل محیطی و ژنتیک توجه ویژه داشته باشیم، گفت: آنچه در عوامل محیطی مطرح است شامل جایگاه، تغذیه و مسائل بهداشتی دام است و در بخش ژنتیک نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و باید استمرار یابد.

وی تصریح کرد: در گذشته در بحث ژنتیک، مرکز اصلاح نژاد دام مرجع اطلاعات کل کشور بود، اما امروزه هر کدام از واحدهای تولیدی ضمن این که متصل با مرکز اصلاح هستند و تبادل اطلاعات می‌کنند، خودشان صاحب نظرند، با دانشگاه‌ها تعامل و پردازش اطلاعات می‌کنند و می‌توانند برنامه آینده خود را رقم بزنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در بحث پرداختن به عوامل محیطی و ژنتیک باید کارهای جدیدی صورت گیرد، همچنین باید بتوانیم همگام با علوم نوین دنیا در بهتر شدن محیط و ژن دام‌ها پیش رویم.

رکنی با تاکید بر بهبود مدیریت تغذیه دام‌ها گفت: گاهی با انجام کارهای کوچک در فرآوری می‌توان عملکرد تغذیه را تغییر داد به طوری که گاهی اوقات با هزینه یکسان در واحدهای تولیدی، تنها با فرآوری عملکرد تغذیه تا 20 درصد عملکرد بالاتری حاصل می‌شود.

به گفته وی، ترکیب یک جیره غذایی حتی مشابه در عملکرد تفاوت‌هایی دارد بنابراین در این خصوص نیز باید از علوم نوین دنیا بهره‌مند شویم. خوشبختانه در محیط‌های علمی شرایط خوبی فراهم است و در هر نقطه دنیا یافته جدیدی بدست آید در اقصی نقاط جهان قابل دسترسی است.

این کارگاه آموزشی با همکاری شرکت "دامدار برتر" و با حضور دکتر آلویس کرتز متخصص پرورش گوساله و تلیسه و پژوهشگر خوراک دام از کشور آمریکا، معاونین بهبود تولیدات دامی کشور، مدیران دام، محققان موسسه‌های تحقیقاتی، اساتید دانشگاه و گاوداران در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.