۰ نفر

استفاده نادرست از نهاده‌ها، عامل تهدید امنیت غذایی است

۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۴
کد خبر: 225556
استفاده نادرست از نهاده‌ها، عامل تهدید امنیت غذایی است

مدیرکل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی گفت: محدودیت منابع پایه، شوری آب و خاک، فرسایش و تغییر کاربری زمین و استفاده ناصحیح از نهاده های کشاورزی شامل کود و سم از عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی در ایران است.

سعید سعادت روز دوشنبه در حاشیه همایش منطقه ای امنیت غذایی با رویکرد محصولات ارگانیک و تغذیه سالم در گناباد افزود: تغییر الگوی مصرف و اصلاح نهاده ها برای جلوگیری از هدر رفت غذا از مهمترین اهداف در بحث امنیت غذایی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: میانگین استفاده از کود و سم در دنیا 110 کیلوگرم در هر هکتار و این میزان در ایران 89 کیلوگرم است. بد مصرف کردن کود و حتی مصرف بیشتر از اندازه مورد نیاز آن از مشکلات و عوامل تهدید امنیت غذایی محسوب می شود.

مدیرکل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی گفت: همه کودهای تولیدی و وارداتی کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی ثبت و کنترل می شود و کودهایی که ثبت نشده باشند به عنوان قاچاق از سطح بازار جمع آوری می شوند.

وی همچنین از ثبت پنج هزار و 800 برند نهاده های کشاورزی در ایران خبر و ادامه داد: علاوه بر این هزار و 500 برند قابلیت ثبت نداشتند و از عرضه آنها در بازار جلوگیری می شود.

سعادت افزود: طرح ارتقای سلامت هشت محصول عمده کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ماه آینده آغاز می شود.

وی گفت: در این چارچوب بر تمامی فرآیند تولید و عرضه این محصولات نظارت می شود تا محصولات در مناطق و مکانهایی عاری از هرگونه آلودگی تولید و عرضه شوند.

مدیرکل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی همچنین از ایجاد هزار کلینیک گیاه پزشکی در سطح کشور خبر و ادامه داد: ظرف سه سال اخیر سه هزار و 500 فروشگاه غیرمجاز سم شناسایی، ساماندهی و مدیریت شدند.

وی افزود: افزایش سطح کنترل بیولوژیک کشاورزی از 230 هزار هکتار در سال 1392 به 750 هزار هکتار، از دیگر اقدامات مهم وزارت جهادکشاورزی محسوب می شود.

همایش منطقه ای امنیت غذایی با رویکرد محصولات ارگانیک و تغذیه سالم با هدف افزایش آگاهی عمومی جامعه نسبت به تولید و مصرف مواد غذایی سالم و ارگانیک در گناباد در حال برگزار شد. در این همایش اساتید و صاحبنظران از استانهای گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و تهران سخنرانی کردند.