۰ نفر

افت و خیز صادرات ۵ساله بخش کشاورزی

۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۹:۳۳
کد خبر: 224181
افت و خیز صادرات ۵ساله بخش کشاورزی

کشاورزی یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد و تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود، در دولت تدبیر و امید حجم تولیدات کشاورزی از 97 میلیون تن در سال 92 اکنون به 117میلیون تن رسیده که نشان می‌دهد طی 3.5سال گذشته حجم تولیدات بخش کشاورزی 20 میلیون تن افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، برنامه وزارت جهاد کشاورزی دستیابی به تولید مستمر انواع محصولات کشاورزی و صادرات آنها به ارزش بیش از 3.5 میلیارد دلار فعلی است. با وجود اینکه در ابتدای فعالیت دولت یازدهم سال 1392 تراز تجاری بخش کشاورزی  8.1 میلیارد دلار منفی بود با تلاش‌های دولت و اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال 1393 این رقم به منفی 5.5 میلیارد دلار رسید که آمارها نشان می‌دهد طی مدت یکسال پایه تراز تجاری این بخش 2.6میلیارد دلار بهبود یافت. وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تأمین امنیت غذایی کشور چهار محور اساسی حفظ منابع پایه مدیریت بر زمین (آب و خاک)، مدیریت بر تولید و کشت، مدیریت بر منابع و نهاده‌ها، مدیریت بربازار عرضه و مسائل اقتصادی تولید مدنظر دارد. در این راستا برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و پیگیری اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی اهدافی همچون طرح امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی برای برنامه ارتقای توان تولید ملی، طرح استفاده از ظرفیت‌های هدفمندی در فعالیت‌های تولید کالا و خدمات برای برنامه هدفمندی یارانه‌ها و طرح ارتقای بهره‌وری و نیروی کار، سرمایه، انرژی و زنجیره تولید و مصرف گندم، آرد و نان را در قالب برنامه ملی ارتقای بهره‌وری  دنبال می‌کند.

سهم محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از مجموع صادرات غیرنفتی کشور در سال 1395 که معادل 43 میلیارد و 930 میلیون دلار بوده است، حدود 13 درصد بود. به‌طور خلاصه از سال 1392 تا 1395 تراز تجاری مواد غذایی کشور بیش از 5.2 میلیارد دلار به لحاظ ارزشی بهبود یافته و خوداتکایی در این محصولات به‌طور چشم‌گیری پیشرفت داشته است و به عبارت دیگر صادرات بیشتر و واردات کمتر شده (75 تا 80 درصد) و البته کاهش قیمت‌های جهانی هم (20 تا 25درصد) در این بهبود تراز تجاری مؤثر بوده است. وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد تراز تجاری غذای کشور در افقی 10 ساله به صفر برسد.

البته بررسی آمارهای مربوط به بخش کشاورزی قبل از دولت دهم به‌خاطر غیرواقعی بودن آمار در آن سال‌ها نمی تواند مورد استناد قرار گیرد. در بخش کشاورزی همزمان با ارائه آمار دور از واقعیت تولیدات کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم، دستگاه‌های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی نسبت به رصد و پیگیری این موضوع اقدام کرد. مجموعه مطالعات و پژوهش‌های بررسی تناقضات آماری حاکی از آن بود که نگرش سیاسی در ارائه آمار کشاورزی در دولت دهم موجب ایجاد تناقضات در ارائه این آمارها شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در این‌باره می‌گوید:کاهش واردات و بهبود ۵ میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی (کاهش تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی ۸.۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی ۳.۰۹ میلیارد دلار در سال ۹۵) صحت آمار تولید ۱۱۸ میلیون تن محصولات کشاورزی در سال ۹۵ را تأیید می‌کند به طوری که همزمان و متناسب با رشد تولید، واردات محصولات کشاورزی به کشور کاهش داشته است در حالی که آمار اعلامی تولید ۱۱۸ میلیون تنی محصولات کشاورزی در سال ۹۱ از سوی مدیران وقت وزارت جهاد کشاورزی در دولت دهم وقتی در کنار آمار واردات ۶ میلیون و ۶۹۱ هزارتنی گندم، ۱ میلیون و ۶۸۰ هزارتنی شکر و ۱ میلیون و ۲۹۷ هزارتنی برنج در این سال قرار می‌گیرد، شاهدی بر غیرواقعی بودن آن به حساب می‌آید.