۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از چالش‌های صادرات کشاورزی به عراق

عراق مشتری غیرقابل اعتماد/ نیازمند قراردادهای الزام آور قانونی هستیم/ ضعف استاندارد از ماست

۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 220034
عراق مشتری غیرقابل اعتماد/ نیازمند قراردادهای الزام آور قانونی هستیم/ ضعف استاندارد از ماست

توسعه صادراتی محصولات کشاورزی به کشور عراق با توجه به مرزهای مشترک طولانی، می‌تواند راهکار مناسبی برای توسعه اقتصادی در صنعت مولدی همچون کشاورزی به شمار آید. اما این کشور بارها با تغییر نظام تعرفه‌ای و وضع قوانین جدید، اعلام ناگهانی ممنوعیت واردات ، محدودیت فصلی در واردات محصولات و رفتار دو گانه با تجار ایران در مقایسه با تجار سایر کشورها نشان داده است که عراق مشتری غیر قابل اعتمادی برای ایران است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ البته ریشه این مشکلات را می توان در بحران مالی و سیاسی این کشور جستجو کرد، بحران های که موانع اداری و بروکراتیک زیادی را ایجاد کرده است. مشکلات بانکی و نبود کارپردازی بانکی علیرغم رفع تحریم‌ها و مشکل در نقل و انتقال پول و بی ثباتی دولت و تغییرات مستمر در کابینه از جمله موانع اداری و بروکراتیک تجاری این کشور است.

با این وجود کشور عراق قطعا فرصت کم نظیری برای صادرات در حوزه غیرنفتی و محصولات کشاورزی است و نباید احساس ناامنی مانع حضور تجار و فعالان اقتصادی در این کشور باشد، ضمن اینکه نمی توان تمام مشکلات تجاری بین دو کشور را متوجه عراق دانست، به طور مثال تبعیت عراق از نظام استاندارد برخی از شرکت‌های اروپایی و عدم پذیرش استاندارد ایران در مبادی ورودی عراق بیشتر از آنکه متوجه بی ثباتی تصمیمات عراق باشد از ضعف ما در حوزه استاندارد محصولات صادراتی کشاورزی است.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین راهکار پیشنهادی برای رفع موانع و مشکلات فعالیت تجاری محصولات کشاورزی با این کشور را این‌گونه برشمرد: تغییر مدل‌های صادراتی محصولات کشاورزی به کشور عراق، پویایی بیشتر اتاق مشترک ایران و عراق، ایجاد نمایشگاه‌های دائمی و حضور مستمر نمایندگان شرکت های محصولات کشاورزی و لبنی ایران در عراق از مهمترین راهکارها برای توسعه فعالیت تجاری با این کشور است.

وی اضافه کرد: همچنین ایجاد مراکز تولیدی با سرمایه گذاری مشترک در داخل کشور عراق و تولید محصولات با کیفیت در این کشور با اهداف صادراتی، ایجاد نمایشگاه‌های اختصاصی جمهوری اسلامی در عراق از دیگر پیشنهادات برای ایجاد روابط تجاری مناسب با عراق است.

به گفته نورانی موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی هم یکی دیگر از الزامات گسترش روابط تجاری با این کشور است و باید قراردادهای الزام آوری قانونی بین تاجران ایرانی با عراقی ها بسته شود تا تاجران  ایرانی از امنیت کافی در تبادل تجاری با این کشور برخوردار شوند.

وی با تائید اینکه عدم رعایت استاندارد در تولید و بسته بندی یکی از مهترین دلایل سلب اعتماد طرف عراقی نسبت به محصولات ایران بوده است، ادامه داد: اگر خواستار تداوم صادراتی محصولات کشاورزی به کشوری عراق هستیم باید تنها به محصولاتی اجازه  صادرات داده شود که  دارای کیفیت، برند و بسته  بندی مناسب هستند.

نورانی تصریح کرد: البته کشور عراق در مورد محصولات ایرانی سخت‌گیرانه عمل می کند و با اینکه برخی محصولات ایران از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما اجازه واردات نمی دهد.

وی خواستار تعیین استاندارد مشخص از سوی کشور عراق برای واردات محصولات کشاورزی ایران شد و گفت: اگر کالایی مجوز استاندارد و بهداشت مشترک بین دو کشور را بگیرد دیگر لزومی ندارد در سر مرز برای اخذ مجوز استاندارد طرف عراقی کالا معطل بماند و زمان هزینه تجار هدر رود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه رفتار دوگانه عراق و تبعض بین تجار ایرانی و سایر کشورها سبب تحمیل هزینه مضاعف به تجار ما شده است، گفت: به طور نمونه تعرفه واردات سیب برای تجار ایرانی چند برابر سایر کشورهاست به همین دلیل تجار ما مجبور هستند که سیب را با یک کشور واسطه وارد عراق کنند که عملاً تخلیه و بارگیری مجدد و انبارداری هزینه‌های بیشتری را به صادرکنندگان ایرانی تحمیل می‌کند و قیمت تمام شده کالاها را برای مصرف‌کنندگان بالا می‌برد.