۰ نفر

در حاشیه چهارمین نمایشگاه زیست فناوری ایران مطرح شد:

کشت برنج تراریخته با هدف کاهش مصرف سم/ جلوگیری از میلیون‌ها دلار واردات با به‌کارگیری فناوری‌های زیستی کشاورزی

۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۰۶
کد خبر: 219823
کشت برنج تراریخته با هدف کاهش مصرف سم/ جلوگیری از میلیون‌ها دلار واردات با به‌کارگیری فناوری‌های زیستی کشاورزی

رئیس بخش تحقیقات سازمان مدیریت و برنامه ریزی و رئیس سابق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی درخصوص برنج تراریخته، اظهار داشت: برنج تراریخته مانند گندم بدون آب و سموم قابل کشت و حصول است، در حالی که برنج های غیرتراریخته از سموم استفاده می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بهزاد قره یاضی امروز در حاشیه چهارمین نمایشگاه زیست فناوری ایران، گفت: ما قصد داریم سم را از جامعه کشاورزی حذف کنیم و مصرف آب را نیز کاهش دهیم و عملکرد را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ما جزء اولین کشور در دنیا بودیم که در زمینه برنج تراریخته فعالیت کردیم، افزود: برنج تراریخته و سایر محصولات از این قبیل، دوستدار محیط زیست، محصول بیشتر و سالم تر، مقاوم به خشکی، شوری و آفات و بیماری ها هستند.

جلوگیری از خروج میلیون ها دلار با بکارگیری فناوری های زیستی کشاورزی

همچنین رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در حاشیه این نمایشگاه با بیان اینکه محققان پژوهشکده، تیمی هستند که بیوتکنولوژی کشاورزی را شکل داده اند، درباره اقدامات و دستاوردهای پژوهشکده در این نمایشگاه، ضمن معرفی سالیکورنیا به عنوان یکی از محصولات پژوهشکده، اظهار داشت: با استفاده از روش های شورورزی و فناوری های نوین، خاک و آب شور دیگر نمی تواند مانعی برای کشاورزی باشد. در این رابطه سالیکورنیا گیاهی گوشتی است که قابلیت کشت در زمین های غیر زراعی و آبیاری با آب دریا را دارد و دارای مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، مس، آهن، منگنز و روی است که از آن به عنوان غذای فراسودمند یاد می شود.

نیر اعظم خوش خلق سیما خاطرنشان کرد: ما در نمایشگاه زیست فناوری حضور پیدا کردیم که نگرانی های مطرح شده در حوزه فناوری های زیستی از جمله محصولات تراریخته را مرتفع نماییم تا کسانی که از منظر سیاسی به این موضوعات نگاه می کنند، آگاهی پیدا کنند.

وی افزود: اقدام دیگر ما کشت بافت سیب است. به خاطر رفع آلودگی از باغ های کشور، از طریق کشت بافت، تلاش می کنیم نهال سالم در اختیار کشاورزان قرار گیرد. در عین حال تنوع زیستی را نیز مدنظر داریم.

خوش خلق سیما همچنین به کشت بافت به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشکده اشاره کرد و گفت: ما اولین پژوهشکده ای هستیم که کشور را از مینی تیوبر سیب زمینی، بی نیاز کردیم در حالی که میلیون ها دلار پول می دادیم که بذر سیب زمینی را وارد کشور کنیم.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه کرم ساقه خوار برنج، آفت کلیدی مزارع شالیکاری کشور است و مصرف بالای سموم شیمیایی موجب آلودگی محیط زیست می شود، خاطرنشان کرد: برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار از جمله دستاوردهای پژوهشکده با بهره گیری از مهندسی ژنتیک است.

چهارمین نمایشگاه زیست فناوری ایران از امروز کار خود را در محل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) آغاز کرده و تا 29 شهریورماه سالجاری ادامه دارد.