۰ نفر

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد:

نظارت بر کشتار ۲۲۴هزار راس دام زنده در عید قربان/ بیماری‌های انگلی و صدمات فیزیکی بیشترین دلیل حذف لاشه‌های قربانی/ موردی از تب کریمه کنگو دیده نشد

۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۷
کد خبر: 218285
نظارت بر کشتار ۲۲۴هزار راس دام زنده در عید قربان/ بیماری‌های انگلی و صدمات فیزیکی بیشترین دلیل حذف لاشه‌های قربانی/ موردی از تب کریمه کنگو دیده نشد

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، گفت: در روز عید قربان در سراسر کشور، بر کشتار ۲۲۳هزار و ۹۱۰راس انواع دام زنده و ۱۰۷هزار و ۳۲۷لاشه نظارت بهداشتی- شرعی صورت گرفت که در این نظارت‌ها، بیش از ۸هزار کیلوگرم گوشت به صورت لاشه کامل یا موضعی ضبط و از زنجیره مصرف حذف شد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛  عباس عباسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، با بیان اینکه عید قربان امسال تعداد اکیپ‌های سیار و ثابت افزایش یافت، افزود: هر ساله به مناسبت عید سعید قربان سازمان دامپزشکی کل کشور برنامه ریزی های مدونی را جهت هرچه بهتر برگزار شدن فریضه قربانی دام در شرایط بهداشتی و شرعی انجام می دهد، امسال نیز با توجه به شیوع برخی از بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام سعی شد نظارت ها بیشتر و دقیق تر باشد.

وی ادامه داد: در عید قربان سازمان دامپزشکی با ساماندهی سه هزار و 318نفر دکتر دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی در یک هزار و 881اکیپ ثابت و سیار در کشتارگاه ها، مراکز موقت کشتار تایید شده و شبکه های دامپزشکی شهرستان ها، فضای مناسبی جهت دسترسی آسان تر به کارشناسان ایجاد کرد.

عباسی تعداد دام بازرسی شده را بیش از 223هزار و 910راس عنوان کرد و گفت: علاوه بر این تعداد دام زنده از 107هزار و 327لاشه نیز بازرسی بهداشتی به عمل آمد  و در مجموع 8هزار کیلوگرم گوشت بصورت لاشه کامل یا موضعی حذف شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور بازرسی از آلایش‌های دامی را نیز بخشی از اقدامات انجام شده در عید قربان برشمرد و اضافه کرد: در این بازرسی ها آلایش های خوراکی هم مورد بازدید قرار گرفت و تعداد بیش از 21هزار و 584قطعه آلایش کبد، ریه، روده و پوست و ... ضبط شد.

عباسی در پاسخ به این سوال که عمده ترین دلایل حذف چه بود، اظهار داشت: بیماری های انگلی و صدمات فیزیکی حاصل از حمل و نقل بیشترین دلایل ضبط و حذف لاشه های قربانی بود اما موارد دیگری مانند مسمومیت ، محل تزریق، لاشه تب دار و آلودگی نیز از دلایل مهم حذف بوده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ بیماری خاصی در عید قربان گزارش نشده است، افزود: برای تشخیص بسیاری از بیماری ها مشترک انسان و دام نیاز به آزمایش های دقیق است و در هنگام کشتار امکان تشخیص آن ها وجود ندارد اما در روز عید قربان و تا به امروز هیچ موردی از وجود و یا حضور بیماری های خطرناک همچون تب کریمه کنگو گزارش نشده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: دام های که برای عید قربان آماده می شوند پیش از حمل و عرضه به مراکز تعیین شده، توسط  دامپزشکان معاینه شده و گواهی سلامت دریافت می کنند.

عباسی با اشاره به نزدیکی ایام محرم و مراسم تاسوعا و عاشورا، تصریح کرد: کشتار در محل های غیر از کشتارگاه در مراسم تاسوعا و عاشورا با توجه به آئین نامه اجرایی با نظارت بهداشتی بلامانع است اما، در زمان های دیگر کشتار در محل های عمومی و یا منازل، با توجه به خطر افتادن بهداشت عمومی جامعه غیرمجاز بوده و پیگیرد قانونی را در پی دارد و مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف به وسیله تماس با ادارات دامپزشکی محل اقامت می توانند کارشناسان را مطلع کنند.