۰ نفر

دبیرکل انجمن پسته ایران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین خبرداد:

پسته ایران در مسیر ثبت جهانی/ جای پای پسته ایران محکم می‌شود

۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۵۸
کد خبر: 218100
پسته ایران در مسیر ثبت جهانی/ جای پای پسته ایران محکم می‌شود

دبیرکل انجمن پسته ایران از قرارگیری پسته رفسنجان، کرمان و دامغان در مسیر جهانی شدن خبر داد و گفت: درخواست ثبت جهانی این محصولات در دستور کار سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO ) قرار گرفته است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ ابراهیم علوی  در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه هفته گذشته کار ثبت مالکیت معنوی پسته دامغان در وزارت صنعت، معدن و تجارت به پایان رسید، افزود: اسناد مورد نیاز برای ثبت جهانی این محصول به سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ارائه شده و پرونده پسته رفسنجان و کرمان نیز از 8ماه پیش در حال گذراندن مراحل ثبت هستند.

وی درباره اهمیت ثبت جهانی محصولات کشاورزی، اظهار داشت: امروزه برای محصولات کشاورزی ثبت جهانی برند یک مزیت رقابتی در بازار داخلی و بازارهای صادراتی به شمار می رود و سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) با حمایت از برند و با داشتن تعداد زیادی کشور عضو می تواند امکان رقابت پذیری محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

علوی ادامه داد: ثبت در این سازمان جهانی یک دوره حمایت را به دنبال دارد و حق تقدم ثبت آن را در سایر کشورها ایجاد می‌کند، همچنین با ثبت در این سازمان برند کشور ما  به عنوان یک نشان جهانی به مشتریان در بازارهای صادراتی اطمینان خاطر می‌دهد.

دبیرکل انجمن پسته ایران با تاکید بر کیفی بودن پسته ایرانی نسبت به رقبای خود، بیان داشت: با توجه به کیفیت بالای پسته ایران، این محصول می تواند با ثبت در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) جای خود را در بازار جهانی پیدا کند و به صادرات محصولات کشاورزی کشور رونق بیشتری ببخشد.

علوی با بیان اینکه تا چند سال پیش ایران در صادرات پسته رتبه اول جهان را داشت، افزود: امیدواریم با ثبت جهانی پسته بخشی از مشکلات تولید و صادرات این محصول حل شود و با توسعه بازارهای صادراتی و افزایش تعداد کشورهای هدف، ایران به جایگاه قبلی خود برگردد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سال گذشته بیش از 170هزار تن پسته در ایران تولید شد که از این میزان 135هزار تن به ارزش 1.2میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر گردید. پیش بینی می شود تولید پسته امسال با کمی افزایش به حدود 235هزار تن برسد و بیش از 150هزار تن آن به ارزش 1.5میلیارد دلار صادر شود.