۰ نفر

رتبه چهارم کشور در خرید گندم

۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۳
کد خبر: 155177
رتبه چهارم کشور در خرید گندم

مدیرکل شرکت غله کردستان گفت: این استان علاوه بر اینکه در رتبه چهارم خرید گندم کشور قرار دارد تمامی مطالبات گندمکاران استان را پرداخت کرده است.

جمال صالحی روز دوشنبه افزود: سال جاری 856 هزار تن گندم در 87 مرکز خرید، از کشاورزان خریداری شد و برای این میزان محصول 10 هزار و 924 میلیارد و 500 میلیون ریال به گندمکاران پرداخت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با اشاره به اینکه مصرف سالانه گندم کردستان 180 هزار تن است ادامه داد: میزان خرید گندم نسبت به سال گذشته 310 هزار تن حدود 57 درصد افزایش داشته و گندم مازاد بر نیاز استان به میزان 474 هزار تن به 12 استان کشور صادر شده است.

به گفته وی، استان هایی که گندم مازاد کردستان به آنها صادر شده شامل آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، البرز، قم، بوشهر، چهارمهال بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان، گیلان و مازندران هستند.

مدیرکل شرکت غله کردستان افزود: کردستان هم اکنون پس از استان های خوزستان، گلستان و فارس در رتبه چهارم خرید گندم کشور قرار داشته و شهرستان بیجار نیز با 233 هزار تن خرید بین شهرستان های کشور در رتبه دوم قرار دارد.

به گفته صالحی، مراکز خرید گندم در 10 شهرستان استان فعال شده بود که بیجار در رتبه اول و شهرستان های قروه با 150 هزار تن، سقر 134 هزار تن و دهگلان با 107 هزار تن در رتبه های دوم تا چهارم قرار دارند.

در سال زراعی گذشته (94 – 95) در مجموع بیش از 980 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شد و از این مقدار 856 هزار تن از کشاورزان خریداری شده است.

کشت گندم در استان کردستان هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر شروع می شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود.

استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.