۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

قاچاق شیرخشک؛ فرافکنی جدید صنایع لبنی!

۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 309439
قاچاق شیرخشک؛ فرافکنی جدید صنایع لبنی!

صنایع لبنی به تازگی مدعی شده اند که افزایش قاچاق شیرخشک از کشور دلیل کاهش عرضه آن و خارج شدن این محصول از دسترس کارخانه‌های لبنی است، موضوعی که دامداران آن را فرافکنی جدید صنایع لبنی پس از شکست در قانع کردن دولت به واردات این محصول می‌دانند.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ چند روز پس از آنکه در خواست واردات شیر خشک  با رای قاطع اعضای کمیسیون اقتصادی دولت رد شد صنایع لبنی موضوع افزایش قاچاق این محصول را مطرح و آن را دلیل کاهش عرضه  و خارج شدن شیرخشک از دسترس کارخانه‌های لبنی عنوان می‌کنند، موضوعی که دامداران آن را فرافکنی جدید صنایع لبنی می‌دانند.

 در همین راستا احمد مقدسی، رییس انجمن صنفی گاوداران ایران، در گفت و گو با  اقتصادآنلاین اظهارکرد: به نظر می‌رسد ادعای جدید صنایع لبنی در پی شکست آن برای قانع کردن دولت به واردات شیرخشک باشد.

وی تاکید کرد: پیش از این نیز صنایع لبنی با ارسال نامه به وزیر جهادکشاورزی با ذکر شروطی سعی در قانع کردن وی برای واردات شیرخشک داشتند که آن نیز بی نتیجه بود.  

مقدسی با بیان اینکه دلیل بازهای اخیر صنایع لبنی حذف آن‌ها از زنجیره تولید شیرخشک و کاهش سودشان است، افزود: صنایع لبنی سعی دارند با مطرح کردن موضوعاتی غیر واقع مانند؛ عدم توانایی دامداران در تامین نیاز صنایع لبنی یا افزایش قاچاق شیرخشک به خواست خود برسند.

وی اظهارکرد: چطور است که قبل از آنکه دامدارن به صورت مستقیم و بی واسطه با تولیدکنندگان شیرخشک وارد معامله شوند هیچکدام از این موضوعات مطرح نبود؟

به گفته مقدسی؛ با محدود شدن کارخانه‌های لبنی در زنجیره تولید شیرخشک سود آن‌ها و قدرت کنترلشان بر دامدارن کاهش یافته و جنجالی‌های که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم ریشه در این موضوعات دارد.

رییس اتحادیه رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه در حال حاضر تمام شیرخشک‌های تولید داخل با قیمت مناسب خریداری می‌شود ونیازی به ریسک و هزینه قاچاق نیست، افزود: ضمن اینکه روزانه تنها 2 هزار تن شیرخام در اختیار تولیدکنندگان شیرخشک قرار می‌گیرد و مابقی تولید با قیمت متعارف به کارخانه‌های لبنی فروخته می‌شود.

مقدسی در پایان تاکید کرد: موضوع قاچاق شیرخشک فرافکنی جدید صنایع لبنی است تا شاید با طرح این موضوع به خواست خود دست یابند.