۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

افزایش 128 هزار تنی تولید لیموترش در کشور/ جاروک جادوگر در کنترل است

۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۶
کد خبر: 309182
افزایش 128 هزار تنی تولید لیموترش در کشور/ جاروک جادوگر در کنترل است

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا پایان فصل برداشت در سالجاری تولید میوه لیمو ترش با افزایش 128 هزارتنی نسبت به سال گذشته به 670 هزار تن خواهد رسید.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مسعود لطیفیان در گفت و گو با اقتصادآنلاین میزان تولید لیمو ترش در سال گذشته را 542 هزار تن عنوان کرد و افزود: افزایش تولید در نتیجه برنامه اصلاح و نوسازی باغات و کنترل بیماری‌های ویروسی و آفت جاروک جادوگر حاصل شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی هر سال باید سطح مشخصی از باغات مرکبات از جمله لیمو ترش اصلاح و نوسازی شود و برای سالجاری این سطح یک هزار و 400 هکتار است.

لطیفیان از بکارگیری رقم پارسی برای جایگزینی درختان باغات درجه دو ، سه و آسیب دیده از بیماری و آفت جاروک  جادوگر خبر داد و گفت: این رقم که دستاورد محققان داخلی است نسبت به بیماری‌های ویرورسی و آفت جاروک جادوگر مقاوم است و هم اکنون به عنوان رقم مناسب در اصلاح و نوسازی باغات به کار گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین اعمال مقررات استانداردسازی تولید در نهالستان‌های کشور در حال انجام است تا نهال‌های لیموی تولید شده قبل از انتقال به باغات عاری از هر گونه ویرورس و بیماری باشند.

لطیفیان با تاکید بر اینکه سه کمربندی تولید لیمو ترش در کشور وجود دارد، اظهار کرد: علاوه بر مشکلات بیماری و آفات هر یک از این مناطق با مشکل مختص به خود رو به رو هستند که باید بر اساس آن برنامه ریزی لازم برای تدام و افزایش تولید صورت گیرد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به طور مثال کمربندی شمالی که از غرب استان گیلان تا شرق استان گلستان است درگیر مشکل سرمازدگی، کمربند مرکزی که از استان خراسان تا خوزستان است با مشکل آفتاب سوختگی و خشکسالی و کمربند جنوبی از بوشهر تا چابهار در استان سیستان و بلوچستان است با مشکل سوختگی و تا حدودی خشکسالی رو به رو هستند.

لطیفیان یادآور شد:  تا پایان برنامه ششم توسعه اصلاح و نوسازی 8 هزار و 840 هکتار باغ لیمو ترش در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که بر اساس آن انتظار می‌رود 1 تن در هر هکتار به تولید این محصول افزوده شود.