۰ نفر

بهبود تراز بازرگانی کشاورزی با افزایش صادرات

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۷:۳۷
کد خبر: 308826
بهبود تراز بازرگانی کشاورزی با افزایش صادرات

تراز بازرگانی بخش کشاورزی در نیمه نخست امسال با بهبود بیش از یک میلیارد دلاری مواجه شده که حاصل افزایش حدود ۴۰ درصدی صادرات و کاهش حدود یک درصدی واردات نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، براساس جدیدترین آمار وزارت جهاد کشاورزی، تراز بازرگانی بخش کشاورزی و غذا تا پایان شهریور ماه امسال منفی ۲ میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار بوده است که بیش از یک میلیارد دلار نسبت به تراز منفی ۳.۵ میلیارد دلاری نیمه نخست سال گذشته بهبود پیدا کرده است.

براساس اعداد و ارقامی که مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرده، در نیمه نخست امسال بیش از ۳ میلیون و ۵۰۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزشی بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است و همچنین بیش از ۹ میلیون و ۶۲۰ هزار تن واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده که ارزشی بیش از ۵ میلیارد و ۲۶۵ میلیون دلار داشته است.

در این زمینه تراز وزنی بخش کشاورزی و صنایع غذایی منفی ۶ میلیون و ۱۱۷ هزار تن و تراز بازرگانی این بخش منفی ۲ میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار است.

این تراز بازرگانی ثبت شده برای شش ماهه نخست امسال که با کاهش و بهبود حدود ۴۰ درصدی نسبت به نیمه نخست پارسال همراه بوده است، ناشی از افزایش ۴۰ درصدی صادرات در این بخش و کاهش حدود یک درصدی واردات است که البته پیش از این نیز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان دلیل آن را نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن نرخ دلار اعلام کرده بودند و حتی در پی افزایش بی‌رویه صادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند گوجه‌ فرنگی که باعث ایجاد کمبود نسبی در بازار داخلی شده بود، صادرات این محصول کشاورزی تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.