۰ نفر

تجهیز ۲۰۳هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 308498
تجهیز ۲۰۳هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری کشور گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی این وزارتخانه ۱۵ هزار میلیارد ریال برای توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور پیش بینی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عباس زارع در بازدید از مزرعه یکصد هکتاری آبیاری میکرو در همدان اظهار داشت: امیدواریم با اختصاص کامل این اعتبار بتوانیم به اهداف کمی این طرح برسیم.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری بیان کرد: سال جاری حدود ۲۰۳ هزار هکتار از اراضی کشور زیر پوشش طرح سامانه های نوین آبیاری است که از این میزان ۷۰ هزار هکتار تجهیز و تحویل متقاضیان شد.

زارع با بیان اینکه سال گذشته رکورد تاریخی در سامانه های نوین آبیاری در کشور اتفاق افتاد، ادامه داد: در این راستا ۳۰۲ هزار هکتار از اراضی سنتی کشور زیر پوشش این طرح قرار گرفت.

وی گفت: از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار اجرا و تحویل بهره برداران شد و ۱۲۲ هزار هکتار معادل بیش از ۵۰ درصد در حال اجرا است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تاکنون از ۸.۷ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور، حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی سنتی و مدرن به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده اند.

زارع اضافه کرد: با اجرای این میزان طرح آبیاری نوین، حدود ۳۰ درصد در افزایش عملکرد و تولید محصول، ۳۰ درصد کاهش در مصرف کود شیمیایی و سموم و ۴۴ درصد افزایش بازدهی آبیاری داشتیم.

وی بیان کرد: چنانچه ۱۰ هزار مترمکعب در هکتار مصرف آب داشته باشیم، حدود چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب در هر هکتار صرفه جویی آب داریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزایش بهره وری آب کشاورزی را یکی از سیاست های کلی نظام در بخش آب برشمرد و گفت: باید با اجرای طرح های اثربخشی همچون «طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری» در کشور بتوانیم افزایش بازدهی آبیاری، بهره وری آب کشاورزی و افزایش تولید محصول را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در کنار دستاوردهای یاد شده، باید با رعایت مسائل زیست محیطی، از نهاده های کشاورزی استفاده کمتری کنیم.

زارع ابراز امیدواری کرد: با حمایت های ویژه رهبر معظم انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی، تلاش مجلس در اختصاص بودجه سنواتی و حمایت دولت بویژه ریاست جمهوری از سامانه های نوین آبیاری، بتوانیم این طرح را به خوبی در کشور اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح آبیاری میکرو در همدان نمونه و الگویی برای سایر بهره برداران باشد، گفت: همدان یکی از استان های پیشرو در اجرای سامانه های نوین آبیاری است.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری در کشور ادامه داد: ۲۰ درصد از اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده اند، در حالیکه در استان همدان این میزان بیش از ۵۰ درصد است.