۰ نفر

کاهش واردات نشاء گل‌و‌گیاه از 60میلیون یورو به 14میلیون یورو 

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 308274
کاهش واردات نشاء گل‌و‌گیاه از 60میلیون یورو به 14میلیون یورو 

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال واردات نشاء گل و گیاه از 60 میلیون یورو به 14 میلیون یورو کاهش یافته که موجب مثبت شدن طراز تجاری در این بخش شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، 'غلامرضا تقوی' روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان یزد که مدیران معاونت امور باغبانی این وزارتخانه هم حضور داشتند افزود: از سال 96 در تنظیم واردات و ایجاد طراز مثبت تجاری در گل و گیاه هم تلاش هایی شد و در ردیف حمایتها قرار گرفت و با این کار در سال گذشته، یک واحد تولید برای پوشش 10 میلیون نشاء راه اندازی شد.

وی با اشاره به سیاستهای معاونت امور باغبانی و دفتر امور گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: 2 سیاست در حوزه گلخانه ها برای امسال داریم که یکی توسعه و دیگری و اصلاح و بازسازی است .

مدیرکل امور گلخانه های جهاد کشاورزی افزود: در بخش اول توسعه 2 هزار و 700 گلخانه، 97 هکتار سایه بان و تولید 10 هزار تن قارچ در سال پیش بینی و در اصلاح و بازسازی نیز برای 452 هکتار، برنامه ای تدوین شده که در این خصوص 700 میلیون تومان برای استان یزد مصوب شده است.

تقوی درباره دیگر سیاستها و رویکردها هم گفت: از سال 1396 بحث ایجاد تنوع در محصولات گلخانه ای در دستور کار قرار گرفت که در این راستا در سال گذشته بین سه تا پنج درصد کشت خیار سبز کاهش یافت و از سوی دیگر 13 درصد سطح زیرکشت سیب زمینی افزایش یافت.

وی ادامه داد: در سایر بخش ها مخصوصا محصولات باغی گلخانه ای هم اتفاقات خیلی خوبی افتاده و در مجموع استان یزد در این مباحث از استانهای پیشرو و الگو بوده است.

این مسئول با اشاره به رویکرد جدید در حوزه گل و گیاه اضافه کرد: توسعه گیاهان گوشتی و کاکتوسی در مقیاس گلخانه های کوچک در دستور قرار گرفته و از آن استقبال شده است.

وی پیشنهاد کرد تا با توجه به کمبود آب در استان یزد، استفاده از سیستم های بازچرخان و پساب ، روشهای نوین آبیاری ، استفاده از روشهای سنتی گرم کردن زمین ، روشهای جمع آوری آب باران و تبدیل مبدل های سوخت های فسیلی به گاز مدنظر قرار گیرد.

پارسال 25 میلیون دلار صادرات و 14 میلیون دلار واردات بذر، پیاز و نشای گل و گیاهان زینتی به کشور انجام شده که 10 میلیون دلار تراز مثبت تجاری را نشان می دهد.

در 6 ماه امسال بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون عدد گل شاخه بریده و گلدانی در کشور تولید شد که چهار میلیون آن گل رز شاخه بریده بود.

ایران از لحاظ توسعه گلخانه ها بین کشورهای جهان در پنج سال اخیر رتبه اول یا دوم را به خود اختصاص داده و از لحاظ صادرات، یک دهم بازارهای جهان را در اختیار دارد.

اکنون در ایران 13 هزار هکتار گلخانه داریم که مقرر شده در برنامه ششم توسعه به 48 هزار هکتار و در سال 1404 به 55 هزار هکتار برسد و 230 هزار هکتار گل و گیاه کشت شده در فضای باز به 23 هزار هکتار گلخانه منتقل شود.