۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

خوراک برای تغذیه بچه ماهی‌ها نیست/ قاچاق پودر ماهی توسط خارجی‌ها

۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 307510
خوراک برای تغذیه بچه ماهی‌ها نیست/ قاچاق پودر ماهی توسط خارجی‌ها

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور گفت: با تصمیم دولت برای عدم تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات خوراک بچه ماهی، پرورش دهندگان ماهی با مشکل تامین نیاز و افزایش قیمت روبه رو شده اند.

اقتصادآنلاین – سپیده قاسمی؛ آرش نبی‌زاده در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه در مجموع قیمت خوراک ماهی نسبت به سال گذشته 50 تا 55 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم خوراک ماهی 3.5 تا 4 هزار تومان بود که امسال با افزایش حداقل 3 هزارتومانی در هر کیلوگرم، به 6.5 تا 7 هزارتومان رسیده است.

وی ادامه داد: پرورش دهندگان سال گذشته هر کیلوگرم خوراک بچه ماهی را 10 تا 11 هزارتومان خریداری می‌کردند که با کاهش واردات امسال به 18 تا 20 هزارتومان رسیده است.

نبی زاده با تاکید بر اینکه در 3 ماهه اخیر قیمت هر کیلوگرم پودر ماهی نیز از 5.5 تا 6 هزارتومان به 11.5 تا 12 هزار تومان رسیده است، افزود: افزایش جهشی قیمت در بخش خوراک ماهی به دلیل حذف آن‌ها از گروه یک کالایی و عدم تخصیص ارز دولتی اتفاق افتاده است.

به گفته وی؛ بخشی از گرانی پودر ماهی مربوط به افزایش خروج غیرقانونی و قاچاق این محصول توسط خارجی‌ها از کشور است.

وی تاکید کرد: نتایج منفی تصمیمات اخیر دولت بر صنعت پرورش آبزیان کشور بارها توسط کارشناسان سازمان شیلات به وزارت جهاد کشاورزی گوشزد شده، اما این وزارتخانه همچنان به توصیه کارشناشان بی‌اعتنا می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور با بیان اینکه مشکلات تامین خوراک مانع تحقق پیش بینی میزان صادرات آبزیان کشور در سالجاری شده است، افزود: همچنین پیش بینی شده بود میزان صادرات خوراک آبزیان از کشور در سالجاری به بیش از 20 هزارتن برسد، اما در خوشبینانه‌ترین حالت تنها نیمی از آن محقق خواهد شد.

نبی زاده در پایان هشدار داد: در صورت عدم رفع مشکلات مربوط به تامین خوراک بچه ماهی شاهد افزایش نجومی هزینه تمام شده تولید، تعطیلی بسیاری از واحدهای پرورشی و حذف ماهی از سفر مردم در سال آینده خواهیم بود.