۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین مطرح شد:

لبخند بازار به دامداران پس از سال‌ها بی‌مهری/ ممنوعیت صادرات شیرخشک قاچاق را رونق داد

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳
کد خبر: 305748
لبخند بازار به دامداران پس از سال‌ها بی‌مهری/ ممنوعیت صادرات شیرخشک  قاچاق را رونق داد

رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: پس از سال ها خرید شیرخام به زیر قیمت تمام شده، چند ماهی است که دامدارن تولید خود به نرخ مصوب دولتی می فروشند.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ احمد مقدسی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه در حال حاضر کف قیمت خرید شیر خام نرخ مصوب دولت است، افزود: خرید شیرخام از دامدارن شامل مشوق های؛ میزان پروتئین، بار میکروبی، چربی نیز می شود و می تواند بالاتر از نرخ مصوب نیز برسد، اما به طور معمول این محصول مطابق با نرخ مصوب 1570 تومان خریداری می شود.

وی یادآور شد: در چهار سال گذشته علی رغم تعیین قیمت 1440 تومان برای خرید هر کیلوگرم شیرخام، کارخانه ها حاضر به خرید به قیمت تعیین شده نبودند و برخی دامداران مجبور به فروش تولید خود زیر قیمت تمام شده می شدند.

به گفته مقدسی؛  در 4 گذشته در حالی کارخانه های لبنی حاضر به خرید شیرخام از دامداران با قیمت مصوب نبودند که چراغ خاموش در چند مرحله قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

وی با یادآروی اینکه در ماه های پایانی سال گذشته بالاترین نرخی خرید شیرخام از دامدارن 1300 تومان بود، افزود:  گزارشات از برخی نقاط کشور نشان می داد خرید شیرخام به قیمت ۸۵۰ تومان نیز انجام می شد، ضمن اینکه بهای شیرخام با تاخیر 2 تا 4 ماهه پرداخت می شد.

مقدسی اضافه کرد: این نرخ ها درحالی بود که در همان مقطع زمانی 25 درصد افزایش هزینه خوراک دام اتفاق افتاده بود.

 وی با بیان اینکه کارخانه های لبنی در آن زمان هر لیتر شیر (تتراپک) را 3000 تومان به فروش می‌رساندند، تاکید کرد: این قیمت زمانی منطقی بود که هر کیلوگرم شیر خام از دامداران حداقل 1500 تومان خریداری می‌شد.

مقدسی با اشاره ممنوعیت واردات شیرخشک، گفت: این تصمیم موجب افزایش قاچاق در روزهای اخیر شده است.

وی ادامه داد: نباید انتظار نتیجه ای جز این داشت چراکه که کشور با مازاد تولید شیرخشک روبه رو است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه در کمتر از 5 سال تولید شیرخام در کشور از 8 میلیون تن به 11 میلیون تن رسیده است، افزود: به همین میزان نیز افزایش تولید شیرخشک در کشور داشته ایم به نحوی که سال گذشته 10 درصد صادرات محصولات لبنی به شیرخشک اختصاص داشت.

مقدسی در پایان تاکید کرد: هر گاه مسیر قانونی یک فعالیت اقتصادی بسته می شود رشد قاچاق قابل پیش بینی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ صنایع لبنی در روزهای اخیر از خرید هر کیلو گرم شیرخام به قیمت ۱۸۵۰ تا ۲۱۰۰ تومان از دامداران به رغم تعیین قیمت مصوب ۱۵۷۰ تومان توسط ستاد تنظیم بازار خبر داد و یکی از دلایل مهم افزایش قیمت لبنیات را به گردن دامداران انداختند.