۰ نفر

وزارت کشاورزی به گزارش اقتصادآنلاین پاسخ داد؛

تفاوت معناداری بین بذر پاییزه و بهاره چغندرقند نیست/ شرایط آب و هوا دلیل اصلی کاهش تولید است

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۰۵
کد خبر: 302168
تفاوت معناداری بین بذر پاییزه و بهاره چغندرقند نیست/ شرایط آب و هوا دلیل اصلی کاهش تولید است

برآورد اولیه نشان می دهد امسال تولید چغندرقند در برخی از مناطق استان خراسان رضوی به ۵۰ درصد کاهش می یابد، اتفاقی که برخی دلیل آن را اشتباه بزرگ تحویل بذر پاییزه به جای بذر بهاره به کشاورزان می دانند. اما، وزارت جهاد کشاورزی ضمن رد این موضوع، معتقد است تفاوت معنا داری بین بذر پاییزه و بهاره نیست و کاهش تولید در این مناطق بیش از هر چیز مربوط به تغییرات آب و هوایی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، کاهش یا توقف رشد بوته های چغندرقند، کشاورزان مناطقی از خراسان رضوی قطب تولید این محصول را به شدت نگران کرده است. نگرانی کشاورزان از این است که فصل برداشت میزان محصول آنقدر کم باشد که هزینه تولید و حتی برداشت را در شرایط سخت کنونی پاسخگو نباشد. این کشاورزان مدعی هستند، یافته های آن ها و کارشناسان بخش خصوصی نشان می دهد آنچه موجب این اتفاق شده ، نوع بذری است که در اختیار آن ها قرار گرفته است چرا که این اتفاق همه گیر نیست و در برخی مزارع که بذر آن از بازار آزاد تهیه شده رشد بوته ها بسیار خوب است. موضوعی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی آن را رد و دلایل دیگری را برای اتفاق رخ داده، عنوان می کنند.

اما علی رضا یزدانی، مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی، در این باره به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بیش از آنکه پاییزه یا بهاره بودن بذر در میزان تولید آن تاثیر داشته باشد رقم مورد استفاده موثر است.

وی ادامه داد: تفاوت معنا داری بین بذر پاییزه و بهاره چغندرقند وجود ندارد و تنها مقاومت به سرما در بذر پاییزه وجود دارد که در کشت بهاره عملا بی تاثیر است.

به گفته یزدانی؛ نوع رقم بذر است که میزان سازگاری با شرایط محیط و بازدهی تولید را تعیین می کند.

یزدانی با اینکه تجربه نشان داده بذر پاییزه در برخی مناطق در کشت بهاره بازده خوبی دارد، اظهار کرد: نتایج حاصل از کشت بذر پاییزه در فصل گرم قابل قبول و حتی بیش از انتظار بوده است.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی مهترین عامل در کاهش تولید در این مناطق را تغییرات آب و هوایی دانست و گفت: کاهش بارندگی همراه با افزایش دما دلیل اصلی کاهش تولید در این مناطق است.

یزدانی اظهار کرد: گزارش های اولیه نشان می دهد امسال در مناطق غربی کشور که میزان بارندگی در فصل بهار بسیار خوب بوده افزایش تولید خواهیم داشت.

وی یک دلیل احتمالی دیگر برای کاهش تولید در این مناطق را استفاده از بذور قاچاق غیر استاندارد در مزارع عنوان کرد و افزود: علی رغم هشدار کارشناسان جهادکشاورزی برخی چغندرکاران اقدام به خرید بذور این محصول از بازار آزاد کرده اند که استانداردهای لازم را ندارد و بعضا قاچاق هستند.

یزدانی ادامه داد: تعدادی از این بذور در کیسه های با نام و برندهای معروف عرضه می شوند درحالی که سطح کیفی بسیار پایینی دارند.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم استفاده از بذرها مورد تائید سازمان حفظ نباتات کشور، اظهار کرد: در حال حاضر 150 رقم بذر کیفی که مورد تائید سازمان حفط نباتات است در کشور وجود دارد و بر حسب شرایط منطقه در اختیار کارخانه های قندی برای توزیع قرار می گیرد و لازم است کشاورزان تنها از این بذرها استفاده کنند.

یزدانی در پایان گفت: اگر کشاورزی از بذرهایی که کارخانه های قندی در اختیار آن ها قرار داده زیان دیده است بدون شک خسارت وارده جبران خواهد شد اما، قبل از آن باید نوع رقم بذر مورد استفاده مشخص و ارتباط زیان به بذر اثبات شود.