۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

دلایل جنجال صنایع لبنی بر سر واردات شیرخشک چیست؟

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴
کد خبر: 302131
دلایل جنجال صنایع لبنی بر سر واردات شیرخشک چیست؟

صنایع لبنی عدم توانایی دامداران در تامین شیرخام مورد نیاز کارخانه ها را دلیل اصرار بر واردات شیرخشک عنوان می کنند آن ها در نامه ای خطاب به وزیر جهادکشاورزی شرط کرده اند چنانچه روزانه ١٩هزارتن شیرخام به قیمت تمام‌شده به علاوه ١٧ درصد سود، تحویل صنایع لبنی گردد، این انجمن ازدرخواست خود برای واردات ۲۵هزارتن شیرخشک صرف‌نظر می‌کند. این شرط درحالی عنوان شده که انجمن صنفی گاوداران از تحویل روزانه 20 هزار و 500 تن شیرخام به کارخانه ها با قیمت متعارف خبر می دهد و دلیل راه انداختن این بازی توسط صنایع لبنی را حذف آن از زنجیره تولید شیرخشک و کاهش سودشان می داند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ پیش از حذف کارخانه های لبنی از زنجیره تولید شیرخشک و ارتباط مستقیم دامداران با تولیدکنندگان صنعت شیرخشک، دامداران روزانه 22 هزار و 500 تن شیرخام به کارخانه های لبنی تحویل می دادند اما، با حذف آن ها از این زنجیره اکنون از این میزان، 2 هزارتن شیرخام  در اختیار تولید کنندگان شیرخشک قرار داده می شود. با این حال همچنان به کارخانه های لبنی روزانه 20 هزار و 500 تن شیرخام با قیمت متعارف تحویل داده می شود که بیش از عدد درخواستی آن ها در نامه به وزیر است.  

احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران، در گفت و گو با اقتصادآنلاین در اینباره، گفت:  نامه نگاری ها و اظهار نظرهای صنایع لبنی نوعی فرافکنی است. 

وی ادامه داد: صنایع لبنی سعی دارد با مطرح کردن موضوعاتی غیر واقع مانند؛ عدم توانایی دامداران در تامین نیاز صنایع لبنی، درخواست واردات شیرخشک را توجیه کند.

مقدسی مهترین دلیل راه اندازی بازی نیاز به واردت شیرخشک را حذف یا محدود شدن صنایع لبنی در زنجیره تولید شیرخشک برشمرد.

وی یادآور شد: پیش از اینکه دامدارن به صورت مستقیم و بی واسطه با تولیدکنندگان شیرخشک وارد معامله شوند هیچکدام از این موضوعات مطرح نبود. 

به گفته مقدسی، با محدودیت یا حذف کارخانه های لبنی سود آن ها و قدرت کنترلشان بر دامدارن کاهش یافته است و جنجالی که شاهد آن هستیم ریشه در این موضوعات دارد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ، میزان تحویل شیر خام به کارخانه های لبنی را قبل از ارتباط مستقیم دامداران با تولیدکنندگان شیرخشک، روزانه 22 هزار و 500 تن عنوان کرد که اکنون به 20 هزار و 500 تن کاهش یافته با این حال همچنان بیش از میزان نیاز اعلامی کارخانه ها در نامه به وزیر است.

مقدسی در پایان تاکید کرد: تنها 2 هزار تن شیرخام روزانه در اختیار تولیدکنندگان شیر خشک قرار می گیرد و مابقی تولید به با قیمت متعارف به کارخانه های لبنی تحویل داده می شود.