۰ نفر

۱۳۰میلیون تن انوع محصولات مواد غذایی در کشور؛

دلال‌ها عامل حباب قیمت محصولات غذایی

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۵۶
کد خبر: 300965
دلال‌ها عامل حباب قیمت محصولات غذایی

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور گفت: ۱۳۰ میلیون تن انوع محصولات مواد غذایی در کشور تولید می‌شود که این میزان نه تنها برای مقابله با شرایط تحریم بلکه برای ورود به بازار‌های صادراتی نیز کافی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مهدی کریمی تفرشی با اشاره به اینکه در تولید محصولات و مواد غذایی اساسی و راهبردی خود کفا هستیم افزود: با توجه به توانمندی و قابلیت های ویژه در بخش صنایع غذایی با حمایت دولت می توانیم ارز آوری بالایی داشته باشیم .
وی گفت: محصولات کشاورزی و مواد غذایی با کیفیت بالا تولید می شود اما با بسته بندی های بی کیفیت و صادرات با این شرایط امکان دسترسی به بازارهای جدید را از دست می دهیم.
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور افزود: دولت باید در این شرایط سخت وارد شود و تولید کنندگان و صاحبان صنایع غذایی و کشاورزی را برای تامین ظروف بسته بندی مانند انواع پت ها، جعبه ، ظروف فلزی و مقوا حمایت کند.
کریمی تفرشی از کاهش ظرفیت تولید در کارخانجات صنایع غذایی خبر داد و گفت: محصولات و مواد غذایی به اندازه کافی و حتی مازاد بر نیاز وجود دارد اما کارخانجات به علت کمبود مواد بسته بندی بناچار با کاهش ظرفیت تولید مواجه اند.
وی افزود: دولت تخصیص بسته های جدید حمایتی را وعده داده است که امیدواریم با تخصیص این بسته ها مشکلات صنایع غذایی رفع شود.
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور گفت: هم اکنون مواد اولیه ظروف بسته بندی که از پتروشیمی ها تامین می شود به صورت سهمیه بندی در اختیار صنایع غذایی قرار می گیرد اما باید در روند این سهمیه بندی نظارت شود تا توزیع عادلانه باشد.
کریمی تفرشی همچنین از دولتمردان خواست با اختصاص وام ها و تعرفه های حمایتی ، تولید کنندگان را در تهیه تجهیزات و ماشین آلات تخصصی بسته بندی حمایت کنند.
وی تصریح کرد: صنایع غذایی به نقدینگی و وام ها و تعرفه های حمایتی دولت نیاز دارند تا بتوانند از موج گرانی ها عبور کنند.
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی گفت: در تولید محصولات غذایی بیش از 90 درصد خودکفا هستیم اما دولت باید صنایع را در تامین مواد اولیه بسته بندی و ماشین آلات پیشرفته حمایت کند.
کریمی تفرشی همچنین بر ایجاد زنجیره های تولید تا توزیع برای حذف دلالان و واسطه ها تاکید کرد و افزود: دلالان مواد اولیه محصولات کشاورزی را در اختیار می گیرند و با افزایش قیمت به سودهای چندبرابری می رسند و متاسفانه دولت در مدیریت این بخش موفق نبوده است.
وی گفت: دلال ها در زنجیره کالاهای اساسی رخنه کردند و عامل ایجاد قیمت های بالا و حباب گونه هستند.
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنند گان محصولات غذایی افزود: مسئولان باید با محتکران مقابله کنند تا موج گرانی ها تاثیر کمتری در افزایش قیمت مواد غذایی داشته باشد.
کریمی تفرشی گفت: در بخش های مختلف صنایع غذایی قیمت های نهایی بین 30 تا 50 درصد افزایش یافته است اما تلاش داریم با مدیریت شبکه تولید تا توزیع شاهد کمترین افزایش قیمت باشیم.