۰ نفر

رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی :

تحمیل ماشین آلات کشاورزی با قیمت بالا به کشاورزان

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۲۱
کد خبر: 299983
تحمیل ماشین آلات کشاورزی با قیمت بالا به کشاورزان

ملک زاده رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی گفت: یکی از مشکلات کشاورزان ما استفاده از روش های سنتی است اما به دلیل هزینه های سنگین ماشین آلات؛ کشاورزان امکان خرید آنها را ندارند که دولت می بایست برای حمایت از آنها ورود کند.

به گزارش اقتصادآنلاین،  ملک زاده رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی  در حاشیه دومین نمایشگاه بین المللی صنعت کشاورزی ماشین آلات و صنایع وابسته اظهار کرد : یکی از مشکلات امروز کشاورزان ما استفاده از روش های سنتی و همچنین خرده پا بودن کشاورزان  ما است. متاسفانه یکی از دلایلی که سبب شده به صورت سنتی در حوزه کشاورزی مشغول فعالیت کنیم  عدم استفاده از ماشین آلات کشاورزی و مکانیزاسیون به شکل پیشرفته است که همین موضوع سبب بهره وری پایین این صنعت شده است .  

ملک زاده ادامه داد : در موضوع فروش محصولات مان با بسته بندی و کیفیت مناسب؛ کشاورزان مشکلات زیادی دارند همچنین و امکان استفاده از روش های مکانیزه یکی دیگر از  مشکلاتی است که گریبان کشاورزان ما را گرفته است . 

وی افزود : با توجه به سیاست هایی که امروزه در پیش گرفته شده است  می بایست ما کشاوزری مان را از حالت سنتی خارج کنیم که برای اجرای آن موانع و مشکلاتی داریم.  

ملک زاده درباره این مشکلات گفت: بخش مهمی از این موانع به وضعیت اقتصادی نامناسب بهره برداران و کشاورزان بر می گردد که واقعا توان خرید این ماشین الات کشاورزی را با این قیمت های سنگین ندارند. همه کشاورزان دوست دارند به سمت کشاورزی مکانیزه روی بیاورند اما متاسفانه همه آنها توان خرید این ماشین آلات و دستگاهها را ندارد ، علاوه بر این ما برای فروش این محصولات بازار مناسبی نداریم و حتی خریدهای تضمینی این تجهیزات نیز ،به دلیل اینکه درآمد کشاورزان با یک بازه زمانی بسیار طولانی به دستشان می رسد که آن هم به صورت قطره چکانی ؛  سبب می شود که توان این دستگاهها و ماشین آلات را نداشته باشند. 

وی اظهارکرد: خصوصا در سال جدید به دلیل نوسانات ارزی پیش آمده به عینه شاهدیم که مواد اولیه این ماشین آلات به شدت افزایش پیدا کرده است و تولید کنندگان این تجهیزات نیز  با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند و در تامین مواد اولیه هزینه های زیادی به آنها تحمیل می شود. برای حمایت از آنها می بایست بسته های حمایتی نظیر یارانه را در اختیار آنها گذاشت تا دست کم محصولات خود را با کیفیت بالاتر عرضه کنند.

رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی  با بیان اینکه دولت باید در این زمینه  کمک و تشکل های این حوزه را قوی کند؛ افزود: همچنین بهره برداران نیز نیاز به حمایت دارند . ماشین آلات بسیار خوبی در کشور تولید شده اما متاسفانه نوسانات ارزی سبب شده توانایی خرید کشاورزان در خرید این تجهیزات پایین بیاید. 

ملک زاده در پایان یادآور شد:  صادرات یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه کشاورزی است؛ زیرا کشور تا یک حدی امکان پذیرش محصولات را دارد و مازاد آن باید صادر شود که امروزه مشکلات زیادی برای صادر کننده ها ایجاد کرده ایم به خصوص با مطرح شدن ماوالتفاوت نرخ ارز این موانع بیشتر از قبل شده است  و نیازمند این هستیم که دولت در بحث صادرات و بسته بندی به کمک افراد مشغول در این حوزه بیاید.